Forskning

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Lärarutbildningsportalen
  4. Forskning

Forskningsbaserade lärarutbildningar

Ett viktigt mål för universitetets lärarutbildningar är att utgå ifrån existerande forskning inom såväl ämnesteoretiska som utbildningsvetenskapliga områden. Den pedagogiska och allmändidaktiska forskningen har en lång tradition och flera ledande forskare vid Stockholms universitet.

Nyheter forskning

  • Emilie Moberg. Foto: Niklas Björling, Stockholms universitet. Fem frågor till... Emilie Moberg 2018-01-22 När barnen bryter mot det regler som förskolan har satt upp, kanske med läroplanen i ryggen, är de med och påverkar hur pedagogerna förhåller sig till läroplanen, menar Emilie Moberg i sin avhandling.
  • Högre seminarium: Om digitalisering ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv 2018-01-15 Vid Institutionen för språkdidaktik hålls ämnesvisa högre seminarier. Tisdagen den 30 januari är institutionens svensklärar- och litteraturgrupp värd för seminariet, som då handlar om digitalisering ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Alla intresserade är hjärtligt välkomna!
  • Mie Josefson. Foto: Ernst Henry Photography. Disputation: Mie Josefson 2018-01-09 "Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan". Mie Josefson tar upp frågor som på olika sätt belyser förskolan som en mellanmänsklig och empatisk praktik och kretsar kring förskolläraryrkets etiska förutsättningar.

Disputationer

Susanne Kjällander

Vad spelar de digitala lärplattorna för roll i dagens förskola?

Forskningsdatabas
Bildningspodden

 

Universitetet i sociala medierUniversitetet på Facebook Universitetet på Instagram Universitetet på Linkedin Universitetet på Twitter Universitetet på YouTube