Beskrivning av tjänsten – Mobil anknytning (MEX)

Tjänsten MEX erbjuder en komplett telefonilösning med anknytningsnummer, mobilabonnemang inklusive samtalskostnader, telefonistfunktion samt hänvisningsmöjligheter till en fast kostnad.

MEX stödjer telefoner inköpta av institutionen/motsvarande såväl som privata mobiltelefoner.

Målgrupp

Medarbetare vid Stockholms universitet.

Tjänsten innefattar

  • Anknytning (08-16 xxxx)
  • Mobilabonnemang
  • Samtal inom Sverige och från Sverige till utlandet
  • SMS och MMS till nummer inom Sverige och till utlandet
  • Röstbrevlåda, notifiering via SMS och e-post
  • Mobiltäckning i universitetets lokaler samt på campus
  • Hänvisning av anknytning via koder
  • Tjänsten ”Min telefon” (webbklient för administration av funktioner i växeln)
    • Telekonferenstjänsten
    • Hänvisning av anknytning
  • Telefonistfunktion
    • Ta emot och koppla samtal
    • Ta emot och skicka meddelanden, SMS och e-post
    • Göra hänvisningar
    • Administrera Telekonferens
  • Automatisk Telefonist (söka och kopplas till medarbetare inom universitetet)

Tilläggstjänster

  • Månadspaket (olika storlekar) för surf (volym i GB per månad) inom Sverige.
  • Extrasurf om potten från månadspaketet tagit slut
  • Dag, vecko- och månadspaket för surf inom EU, USA och Kina.
  • Delad faktura (privata samtal debiteras medarbetaren).
  • Tvillingkort (multikort) (möjlighet att dela surfpott med t. ex. iPad (endast för surf)

  •  

Support på tjänsten

Support ges av Helpdesk via Serviceportalen. Support ges i dagsläget till Apple iOS 8.0 eller högre samt Android 5.0 eller högre. Vilka versioner som ingår i supporten kan komma att förändras över tid.

Exempel på support som ingår:

  • Felsökning av anknytning.
  • Artiklar i Serviceportalen för användning av:
    • Min telefon
    • Röstbrevlåda
    • Telekonferens
    • Mobilsurf
    • Trådlös uppkoppling via wifi/eduroam
    • E-post (synkronisering mot universitetets e-postsystem)

Beställning och leverans

Beställning av tjänsten Mobil anknytning (MEX) görs av telekontaktansvarig via Serviceportalen (länkar till beställningsformulär finns längst ner på sidan). Prefekt/motsvarande utser telekontaktansvarig som sedan får behörighet att göra beställningar inom tjänsten telefoni.

Mobiltelefoner beställs via inköpsportalen Wisum.

Priser

Kostnad för abonnemang, tilläggstjänster, installation mm – se prislistan

Miljöfördelar

Genom att använda tjänsten MEX minimerar vi antalet telefoner inom universitetet genom att användaren endast har en mobiltelefon. Tjänsten kan också utnyttjas som mobil surfpunkt i samverkan med tjänsten Fjärranslutning/VPN.

Viktigt att veta om tjänsten

Användaren ansvarar för att mobiltelefonen (smartphone) löpande uppgraderas.

Säkerhetskopiering

Användaren ansvarar själv för att spara dokument, data och bilder i hemkatalog eller på annan central plats. Universitetet ansvarar inte för information lagrad i mobiltelefoner.

Surf

Löpande surf per Mb är avstängt på tjänsten och kan inte nyttjas.

Uppsägning av avtal i samband med förlust eller skada

Om en mobil inköpt av universitetet blir stulen eller går sönder på grund av oaktsamhet eller olycka är det institutionen/motsvarande som ansvarar för att telefonen ersätts. 

Mer information om tjänsten

Frågor eller önskemål rörande tjänsten hänvisas till Serviceportalen.