Bildningsboxen nr 3 ute nu

Nu utkommer den tredje och sista Bildningsboxen, med essäer från magasinet Anekdot lyxförpackade för en bred läsande allmänhet.

Hur har människan sett på ödet genom historien? Vad finns det för koppling mellan religion och kvantfysik? Och kan poeter hjälpa oss att hantera undergångstankar? Det är några av frågorna som får svar i årets upplaga av Bildningsboxen. Essäerna är skrivna med folkbildande ambition i ett personligt och tillgängligt format, om alltifrån feministfilosofer på resa till hur borrmaskiner på havsbottnen kan avslöja hemligheter om planetens framtid.

Bildningsboxen har utkommit sedan 2022 och är ett samarbete mellan bildningsmagasinet Anekdot, med redaktion på Stockholms universitet, och bokförlaget Norstedts. Redaktörerna Magnus Bremmer och Hedvig Härnsten har tillsammans med Lars Molin, redaktör på Norstedts förlag, stått för urval och innehåll.

Boxen paketerar fem tryckta essäer i lika många pocketböcker, med omslag av Anekdots illustratör Anna-Maria Hällgren, samlade i en elegant kassett. Boxen finns att köpa i välsorterade boklådor och i internetbokhandlarna.

Läs mer om årets box och medverkande författare här

Kvantfysik och poesi

I årets box medverkar två forskare från Stockholms universitet. Karolina Enquist Källgren, docent i idéhistoria, berättar i essän Zubiri och kvantfysikens gåta om hur filosofen och teologen Xavier Zubiri försökte förklara Gudsproblemet med hjälp av kvantfysikens tankemodeller.

I essän Undergångspoeterna, utforskar litteraturvetaren Sofia Roberg, Stockholms universitet, hur undergången har framställts i poesin, historiskt och idag i klimatkrisens tidevarv.

Lyssna på Bildningspodden live från bokreleasen

Tredje och sista

Magnus Bremmer är redaktör för bildningsmagasinet Anekdot. Foto: Anekdot

Årets bildningsbox är den tredje i ordningen – och blir också den sista.

– Det har varit väldigt roligt att få utkomma med våra essäer hos Norstedts. Sedan starten 2019 har de publicerats som ljudessäer i Bildningspodden och som rikt illustrerad digital långläsning på vår hemsida, säger Magnus Bremmer.

– Att få samla några av de bästa texterna i Bildningsboxens tryckta lyxförpackning har varit ett spännande sätt att nå en ny, bokläsande publik. Framför allt har boxarna varit ett sätt att öppna nya vägar för forskare från den humanistiska akademin till förlagsvärlden.

Vad händer med Anekdots essäer i framtiden?

– Vi vill låta essäerna testa nya format. Ett första steg blir att efter sommaren lansera ett helt nytt, mer resonerande och utåtriktat koncept, som essäredaktören Hedvig Härnsten, ljudproducenten Lars in de Betou och jag jobbar med just nu, svarar Magnus Bremmer.