Mattias Klum knyts till Stockholms universitet

Fotografen och filmaren Mattias Klum knyts till Stockholms universitet som stöd för profilering i frågor om klimat, miljö och hållbarhet.

Mattias Klum
Foto: Jean Lapin

Mattias Klum är världskänd fotograf, filmare, föreläsare och konstnär med fokus på klimat, miljö och hållbarhet. Han har bland annat arbetat för National Geographic i över två decennier och haft tiotalet omslagsbilder på National Geographic Magazine. Klum har också producerat flera uppmärksammade och prisbelönta dokumentärer om jordens regnskogar, hotade korallrev och om vårt eget innanhav, Östersjön. Sedan 2013 är han även hedersdoktor vid Stockholms universitet.

Expertstöd för klimat, miljö och hållbarhet

Rektor har nu tagit beslut att knyta Mattias Klum som expertstöd till Magnus Breitholtz, rektorsråd för miljö och hållbar utveckling, för att stödja universitetets profilering i frågor med fokus på klimat, miljö och hållbarhet. Om rektor önskar ska Mattias Klum även kunna representera universitetet i en ambassadörsliknande roll.

Magnus Breitholtz
Foto: Rickard Kilström

– Stockholms universitets forskning och utbildning på hållbarhetsområdet är i många delar internationellt framstående och bidrar på olika sätt till att komma tillrätta med de stora samhällsutmaningar som världen står inför. Flera av dessa utmaningar är akuta och det är helt centralt att alla delar av samhället tar del av den nya kunskap som hela tiden genereras. Kunskap kan kommuniceras på olika sätt och med Mattias Klum erbjuds Stockholms universitet en unik möjlighet att få stöd med att gestalta dagens stora samhällsutmaningar på ett sätt som vi inom akademin traditionellt inte sätt inte gör. Min förhoppning är att vi genom detta kan nå ut till fler och kanske nya grupper i samhället, säger Magnus Breitholtz.

Föreläsare och inspiratör

I rollen ingår också att direkt kunna stödja verksamheten inom såväl forskning som undervisning. Det kan till exempel vara som föreläsare eller inspiratör till studenter och medarbetare. Det kan även röra sig om att bistå vid utveckling av strategiskt viktiga utbildningsmoment kopplade till miljö, klimat och hållbarhet.

– Jag arbetar kontinuerligt med experter inom olika områden och ser ofta hur viktig forskning och viktiga insatser inte når ut eller implementeras i samhället. Många av de utmaningar vi står inför kräver gränsöverskridande samarbeten för att lyckas och jag ser fram emot att försöka bidra till detta i samarbete med Stockholms universitet, säger Mattias Klum.

– Det är oerhört glädjande att Stockholms universitet nu, tack vare stiftelsemedel, kan knyta till sig Mattias Klum, sedan länge hedersdoktor vid universitetet, på ett mer aktivt sätt för att i nya former kunna föra ut vårt hållbarhetsarbete och de stora utmaningar vi står inför. Mattias starka engagemang i frågorna kommer också att stärka oss, säger rektor Astrid Söderbergh Widding.

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera.