parfym
 

Parfymreklamen säger oss ingenting om hur parfymerna faktiskt doftar. Istället matar den oss med bilder på antingen stereotypt manliga män eller stereotypt kvinnliga kvinnor, och försöker på så sätt sälja en identitet snarare än en doft, trots att många kvinnliga och manliga parfymer egentligen upplevs lukta ganska lika.

När heterosexuella personer mellan 20 och 30 fick välja parfym enbart baserat på deras doft, utan att veta om parfymen var klassad som kvinnlig eller manlig, så tenderade de att välja samma doft till sig själva som till sin potentiella partner. Resultaten kommer från en ny avhandling i psykologi där Anna Lindqvist har undersökt hur parfymer upplevs när könskategoriseringen inte är känd.

 
Anna Lindqvist vid Psykologiska institutionen.
Anna Lindqvist vid Psykologiska institutionen.
 

– Eftersom det finns en uppfattning om att parfymer kan förstärka det kvinnliga eller det manliga, och på så sätt attrahera en partner av det motsatta könet, så är det här resultatet väldigt spännande, säger Anna Lindqvist vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

Unisex-parfymer mest populära

Försöksdeltagarna fick även skatta hur kvinnliga respektive manliga de olika parfymerna upplevdes.

– De parfymer som deltagarna föredrog var de som inte upplevdes som varken särskilt kvinnliga eller manliga. Och när deltagarna själva fick könskategorisera parfymerna, så ville de sätta en unisex-etikett på dessa dofter, berättar Anna Lindqvist.

Vanliga parfymanvändares upplevelser av dofterna verkar alltså skilja sig åt från hur de marknadsförs, och när kännedom om den kommersiella könskategoriseringen saknas så tenderade kvinnliga och manliga deltagare att vilja använda samma parfymer.

För ytterligare information
Anna Lindqvist, doktor i psykologi, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, mobil 0707-765 388, e-post anna.lindqvist@psychology.su.se