I avhandlingen studeras och förklaras en framgångsrik skolas pedagogiska utvecklingsprocess. Forskningsintresset har vandrat från enskilda elevers lärande mot läs- och skrivpedagogik i skolpraktiken, för att slutligen nå fram till lärarens egna, professionella och kontextuella lärande.
– Resultaten visar att en framgångsrik läs- och skrivundervisning innebär att läraren ser den i ett språkutvecklande sammanhang, och att detta i hög grad handlar både om muntlighet och skriftspråklighet, säger Catharina Tjernberg, nydisputerad vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Lärarens utveckling av sin yrkesskicklighet är en pågående interaktiv och social process där organisation, tid och kommunikativa möten är viktiga faktorer.
– Detta ger utrymme för en effektiv utvecklingsstrategi där den akademiska och den praktiska kunskapen får möjlighet att förenas i handlingsorienterad kunskap – en förutsättning för eleverna ska nå framgång i sitt läs- och skrivlärande, säger Catharina Tjernberg.
Studiens huvudsakliga inriktning rör framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande med särskilt fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter. Intresse har också ägnats den specifika lärarkompetens som en stor elevvariation fordrar liksom vilka förutsättningar den pedagogiska miljön erbjuder för utvecklingen av denna.
Avhandlingen
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Avhandlingen finns tillgänglig på: http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:614329
För ytterligare information
Catharina Tjernberg, Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, tfn 0730-56 65 73, e-post catharina.tjernberg@specped.su.se