I avhandlingen studeras och för­klar­as en fram­gångs­rik skolas peda­gog­iska ut­veck­lings­process. Forsk­nings­intresset har vand­rat från en­skilda elev­ers lärande mot läs- och skriv­pedagog­ik i skol­praktik­en, för att slut­lig­en nå fram till lärarens eg­na, pro­fession­ella och kon­text­uella läran­de.

– Resultaten visar att en framgångsrik läs- och skriv­under­vis­ning inne­bär att läraren ser den i ett språk­utveck­lande samman­hang, och att detta i hög grad handlar både om muntlig­het och skriftspråk­lig­het, säger Catharina Tjernberg, nydisputerad vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Lärarens ut­veck­ling av sin yrkes­skicklig­het är en på­gå­ende inter­aktiv och social pro­cess där organ­isat­ion, tid och kommunikativa möten är viktiga faktorer.

– Detta ger utrymme för en effektiv utvecklingsstrategi där den akademi­ska och den praktiska kunskapen får möjlighet att förenas i handlings­orienterad kun­skap – en förutsättning för eleverna ska nå framgång i sitt läs- och skrivlärande, säger Catharina Tjernberg.

Stu­diens huvud­sak­liga in­rikt­ning rör framgångs­faktor­er i läs- och skriv­läran­de med särskilt fokus på elever i läs- och skriv­svårig­het­er. In­tresse har också äg­nats den specifika lärarkom­petens som en stor elev­variat­ion ford­rar lik­som vilka förut­sätt­ning­ar den peda­gog­iska miljön er­bjud­er för ut­veck­ling­en av denna.

Avhandlingen
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Avhandlingen finns tillgänglig på: http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:614329

För ytterligare information
Catharina Tjernberg, Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, tfn 0730-56 65 73, e-post catharina.tjernberg@specped.su.se