I sin avhandling i kulturgeografi har Kristina Westermark under fyra år följt fyra svenska IT-företag med kontor i Indien för att söka svar på frågan vad som leder till framgång och vad som leder till misslyckande. Hon har suttit med på möten både i Sverige och Indien och följt interaktionen mellan kontoren.

– Det mest intressanta resultatet är att det över tid går att se hur företagen hanterat utmaningar och hur de lär sig att samarbeta över avstånd, säger Kristina Westermark.

Studien visar hur social kompetens är viktigare än bandbredd. Men, studien visar även på, och analyserar varför, det fungerat mindre bra för vissa företag. Det företag som det gått bäst för har genom en kombination av passionerade individer, tillfälliga möten ansikte mot ansikte och teknologi utvecklat ett framgångsrikt sätt att arbeta ihop över avstånd.

– Resultaten ger en bättre förståelse för hur även små tjänsteföretag kan lyckas i en global konkurrens, säger Kristina Westermark.

Framgångsfaktorer:
* Social kompetens är viktigare än bandbredd.
* Passionerade individer, tillfälliga möten ansikte mot ansikte och teknologi är en vinnande kombination.

Avhandlingen
Proximity and Learning in Internationalisation – small Swedish IT firms in India

För ytterligare information
Kristina Westermark, Kulturgeografiska Institutionen vid Stockholms universitet, 08-16 48 57 eller 0705-27 58 90, e-post kristina.westermark@humangeo.su.se