AES Forskardag 2024

Onsdagen den 10 januari 2024 var det återigen dags för AES Forskardag. Över 100 personer kom och deltog på plats och ca 40 personer följde presentationerna på distans. Alla som trotsade vinterkylan och tog sig fram till Campus Albano på Stockholms universitet möttes av värmande drycker och goda wraps.

Inne i hörsalen samlades vi för intressanta presentationer och tid för samtal och diskussion – något som blir extra intensivt när man är på plats och kan ställa frågor och mingla med både presentatörer och deltagare i pauserna.

Alla hälsades välkomna av professor Maria Mårtensson och Eva Wittbom, AES föreståndare och dagens moderator som tillsammans inledde med att kort berätta om Akademin för ekonomistyrning i staten.

Dagens moderatorer AES föreståndare Eva Wittbom och professor Maria Mårtensson
Dagens moderatorer AES föreståndare Eva Wittbom och professor Maria Mårtensson hälsar alla deltagare välkomna.

AES är sedan 2002 en mötesplats för praktiker och forskare som vill fördjupa sig i aktuella styrningsfrågor med hjälp av forskning. AES årliga forskardag är öppen för alla som är intresserade av styrning i offentlig sektor. Det går att registrera sin myndighet som medlem och betala en årlig avgift. För medlemsmyndigheternas ledamöter ingår även ett internat under våren och två möten under hösten. Hör av dig till Eva Wittbom om du är intresserad av att inkludera din myndighet i AES!

AES Strateginätverk

AES har även ett helt öppet Strateginätverk som har digitala förmiddagsmöten. Nästa möte är redan den 14 februari klockan 9.30 på temat Komplex helhetsstyrning. Vill du få kallelserna?
Här kan du anmäla dig som medlem i AES Strateginätverk

Presentationer på AES Forskardag 2024

Gränslöshet i offentliga organisationers strategiarbete (17434 Kb)

Sara Brorström
Sara Brorström, professor i Management och Organisation, Företagsekonomiska institutionen vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Ledarskap för ett hållbart arbetsliv - teknikstrategier och arbetslivets gränser (10206 Kb)

Karin Hedström
Karin Hedström, professor i informatik, Handelshögskolan vid Örebro universitet.

Internrevisorn och controllern - ett relationsdrama (1009 Kb)

Gunilla Eklöv Alander
Gunilla Eklöv Alander, ek. dr, Stockholm Business School.

Hållbar offentlig upphandling - vanor, viljor och värdekonflikter (640 Kb)

Cristian Lagström, fil.dr, Stockholm Business School.

Styrning och ledning med dialog - villkor i samverkan (641 Kb)

Anneli Häyrén, fil. dr och Kim Eriksson, fil. dr.

Foto: Maria Stoetzer