Anette Kristensson disputerar med en barndomsfilosofisk studie

Anette Kristensson är aktuell med en doktorsavhandling om "Barn och djur i den karnofallogocentriska ordningen. En barndomsfilosofisk studie i Jacques Derridas tänkande".

Anette Kristensson: Barn och djur i den karnofallografiska ordningen. Illustration: Johannes Stjärne Nilsson

Avhandlingen analyserar barnets och djurets liknande positioner i förhållande till det vi, både i den filosofiska traditionen och i det allmänna medvetandet, tänker som människan. Den vuxna människan definieras som en förnuftig, språklig, social och kulturellt välanpassad varelse. Barnet, liksom djuret, betraktas ofta som om det befann sig närmare naturen än kulturen.

På vägen mot att bli ett civiliserat vuxet mänskligt subjekt lämnar barnet både det ”barnsliga” och ”djuriska” bakom sig, som något det skall komma över, förbi och utvecklas ifrån.

(* reds. anm. Jacques Derrida 1930-2004, fransk filosof med algeriska och judiska rötter).

Läs intervjun med Anette Kristensson.