Den magiska trädgården - ett lärspel för förskolebarn att träna matematik

Susanne Kjällander, docent i förskoledidaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen intervjuas om forskningsprojektet DigiTaktik.

Från och med 2018 ska digitala verktyg användas i förskolan på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande, enligt läroplanen. Men i verkligheten tar det alltid tid innan nya lösningar når ut i verksamheten.

Hur kan varje individ stöttas på ett bra sätt i förskolans matematikundervisning? Kan matematikinlärning kombineras med användning av digitala verktyg på ett bra sätt? Hur vet förskollärarna då hur mycket barnen kan?

Foto: Stockholms universitet

I ett nätverk med pedagoger och akademiker ställde förskollärare dessa och andra frågor till forskarna. Ett forskningsprojekt initierades med Susanne Kjällander, docent i förskoledidaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen  som projektledare. Projektgruppen skulle ta fram ett pedagogstöd till ett digitalt lärspel.

Susanne berättar: Pedagogerna i nätverket belyste att de upplevde det svårt att lyfta fram matematiken och stödja varje barn enskilt. De frågade efter bättre verktyg för arbetet med att utveckla och stärka barns individuella potential och lärande, i riktning mot läroplanens mål.

Målet med projektet var att utveckla ett evidensbaserat pedagogstöd till ett lärspel för formativa lärprocesser. Under projektet uppfanns det digitala pedagogverktyget, Den magiska trädgården.

Magiska Trädgården, ett digitalt lärspel för barn i förskolan.

I lärspelet kan barn i 4–6-årsåldern träna sig till att få grundläggande förmågor i tidig matematik. Med hjälp av pedagogstödet ska förskollärarna kunna följa varje barns lärande.

Läs hela intervjun med Susanne Kjällander.

Mer om forskningsprojektet DigiTaktik - Digitala verktyg i förskolan.