Galna kameror och barns virtuella bildseende, bildtänkande och filmgörande i förskolan

Maria Olsson är aktuell med en doktorsavhandling om barns virtuella bildseende, bildtänkande och filmgörande i förskolan.

Maria Olsson Foto: Niklas Björling.

Med masterexamen ifrån konsthögskolan, pedagogik samt lärarutbildningen och lång erfarenhet inom filmkonst samt undervisning i förskoledidaktik är  Maria Olsson nu aktuell med doktorsavhandlingen ”Galna kameror och barns virtuella bildseende, bildtänktande och filmgörande i förskolan”.

Avhandlingen handlar om vad som händer när barn skapar digitala filmer i förskolan. Maria undersöker villkor och uppkomster av barns erfarenhet av verkligheter i sin omvärld, vad barn ser när de filmar och tittar på sina filmer. Arbetet med analyserna utgår från Gilles Deleuzes filosofiska filmteori, som härleds till transcendental empirism. Teorin tillämpas för att göra det möjligt att tänka om det osynliga och obestämda som sätts igång när barn och forskaren Maria filmar tillsammans.

Läs hela intervjun med Maria Olsson.

Mer om Maria Olssons forskning.