"Utbildningen leder till min egen professionella utveckling som lärare"

Yue Wen läser sin fjärde termin på grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem och bild och form. En utbildning som passar hennes eget personliga intresse för att måla och skapa.

Yue Wen.
Foto: Privat.

Skulle du rekommendera din utbildning och varför i så fall?

- Ja, absolut. I vår utbildning finns det två inriktningar. Dels kan man jobba som lärare i fritidshem och skapa en meningsfull fritids för barn i åldrarna från 6 till 12 år. Dels får man undervisa i ett av de praktiska eller estetiska ämnena bild, musik eller idrott och hälsa från förskoleklass upp till årkurs 6.

I vår utbildning ingår också verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Under VFU får man som student omsätta sina teoretiska kunskaper och utveckla sin förmåga att planera, bedriva och utvärdera undervisning med stöd av en VFU-handledare.

Vad har varit roligast under utbildningen?

- Det roligaste har varit att göra praktiken (VFU). Då har jag fått praktisera mina teoretiska kunskaper i verksamheten. Under VFU:n har jag planerat och genomfört en bildlektion för eleverna med hjälp av min handledare. Jag har också planerat och genomfört olika lärandeaktiviteter för eleverna i fritidshemmet. Vid sådana tillfällen har jag få inblick i själva yrkesrollen, arbetsuppdraget och den kollegiala samverkan. Jag har  också fått möjlighet att reflektera över mina styrkor och utvecklingsområden hos mig själv.

Varför valde du att läsa till grundlärare i fritidshem?

- Jag jobbade förut som lärarvikarie på en skola. Då ansåg jag att socialt samspel, lek och utomhuspedagogik var en avgörande del för barns utveckling och lärande i skolan och i fritidshemmet. Därför valde jag att utbilda mig till fritidslärare. Jag vill gärna ta del av barns utveckling och lärande genom att skapa en meningsfull fritid som kan främja deras sociala förmåga och inflytande.

Har utbildningen förändrat din syn kring något specifikt område?

- Ja, i utbildningen har jag läst en kurs som heter sociala relationer i skolan. Kusen behandlar skolan som en arena för social interaktion. Under kursens gång fick jag mer kunskap om barns relationer, konflikter, identitetsskapande och sexualitet. Dessutom fick jag inblick i olika perspektiv på sociala relationer och konflikter i skola och fritidshem med grund i barndomssociologi, teorier om social interaktion, sociala normer och makt. Jag fick också fördjupad kunskap om lärarens ledarskap och ökad förståelse för hur man som lärare ska problematisera kommunikation för att skapa ett hålllbart socialt klimat för lärande.

Vad ser du att utbildningen leder till i framtiden?

- Utbildningen leder till min egen professionella utveckling som lärare och det är något som är eftertraktat i dagens samhälle. Den ger mig professionalitet och samtidigt finns det möjlighet att öka min behörighet i framtiden om jag känner att jag vill utbilda mig vidare.

Vad har du för tips till studenter som är nya på universitetet?

- Först och främst är det viktigt att skaffa kurslitteratur i god tid så att du hinner läsa inför varje föreläsning och seminarium. Ett tips är att vara förberedd med någon typ av idé om hur diskussionerna kan komma gå inför varje seminarium. Under seminariumet tänker jag att det är viktigt att lyssna aktivt på vad klasskamrater runt omkring säger. Ta hjälp av andra när du arbetar i SA-lag. Då kan du diskutera uppgiften tillsammans med andra och ge och få stöd. Att skriva ned stödord på varje föreläsning som du senare kan läsa igenom är bra. Det är också bra att bekanta sig med studentplattform Athena, för all information och kursbeskrivningar samt schema finns där.

På denna sida