Josefin gjorde sin VFU utomlands på svenska förskolan, Wien – VT23

Jag heter Josefine och studerar till förskollärare vid Stockholms universitet. Under termin fyra, vårterminen 2023, fick jag chansen att genomföra min VFU på svenska förskolan/der bilingualer kindergarten i Wien, Österrike. 

Jag valde att ansöka om att göra VFU utomlands för att jag alltid har varit intresserad av att upptäcka nya platser, kulturer och språk, så när chansen kom för att ansöka till att göra VFU på en förskola utanför Sverige så tvekade jag inte en enda sekund. Nedan följer min reseberättelse där jag som förskolllärarstudent berättar hur ett utbyte på en utlandsförskola kan se ut. 

Vardagen på en förskola utomlands

Vy i Österrike VT23.
Vy i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.

Varje morgon börjande med en 15 minuters promenad genom det lummiga och pittoreska området Grinzing där förskolan ligger. 

Jag gjorde min VFU på avdelningen Bullerbyn där de yngsta barnen på förskolan går, eftersom att gå i förskolan var en relativ ny situation för en stor majoritet av barnen i barngruppen låg därför ett stort fokus vid rutinsituationer. Strukturen för rutiner var liknande varje dag och såg ungefärlig ut som följande: frukt på morgonen (oftast ute), samling, lunch runt 11.00, därefter vaken eller sovande vila, mellanmål runt 14.00 och till slut utelek innan förskolan och skolan gemensamt går över till ’framsidan’ för fritids. Beroende på väderlek så var Bullerbyn oftast ute på morgonen innan lunch samt efter mellanmålet innan hämtning. Timmen/timmarna före och efter lunch fanns det tid för att genomföra aktiviteter och/eller leka fritt. 

Vinodling i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.
Vinodling i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.

Att komma som ny person och student till svenska förskolan i Wien/ der bilingualer kindergarten var nervöst, men jag kände mig välkommen från första stund och fann därför snabbt en roll i gemenskapen. Under hela min VFU hade jag ett tätt samarbete med min handledare som byggde på stöttning, tydlig kommunikation och frihet under ansvar. Jag upplevde att tydliga mål och förväntningar på varandra, som student och handledare, skapade utrymme för att prova flertalet olika aktiviteter och idéer. Jag hade även ett tätt samarbete med övriga pedagoger i min VFU-barngrupp samt övriga lärare/ pedagoger i de äldre barngrupperna på förskolan. Det var ett ytterligare privilegium, förutom att få ha en handledare som en trivdes med, att ha ännu fler ”kollegor” att vända sig till för ytterligare stöttning och frågor. 

Efter en dag full av utmaningar tog jag min ryggsäck för att ta en promenad hem, beroende på dag så hade jag antingen egen reflektion eller så passade jag på att avnjuta ett österrikiskt bakverk på något ”konditorei” eller gå till någon park för att ta det lugnt. 

Skylt i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.
Skylt i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.

Erfarenheter kopplat till språk och kommunikation

Från min VFU tar jag med mig en multikulturell- samt flerspråkig metod att arbeta utifrån. Pedagoger, förskollärare och barn möts dagligen utifrån flertalet kulturer och språk, där fokus ligger på att inkludera och lyfta alla kulturer och språk på samma sätt. 

Planerad som oplanerad undervisning sker dagligen på flera språk, under min tid på avdelningen Bullerbyn så har undervisningen dagligen skett parallellt på svenska, tyska och engelska. Beroende på vilka barn som närvarar i en situation eller om situationen kräver det så kan ett visst språk ta överhand.

I linje med att arbeta flerspråkigt kommer jag även att bära med mig hur en kan arbeta med icke-verbal kommunikation under dagen i förskolan. Under min tid på avdelningen Bullerbyn har jag fått vara med om situationer där icke-verbal kommunikation såsom gester, mimik och kroppsspråk har använts för att förstärka det verbala språket eller enskilt som komplement för att kommunicera där det verbala språket eventuellt inte nått fram, från både pedagoger och förskollärares och barns håll. 

Fritid i Wien  

Byggnad i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.
Byggnad i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.

Att under en dryg månad fått skapa sig en mini-vardag i ett nytt land upplever jag har varit uppfriskande, nyttigt och värdefullt för både mig som student och personligen. 

Svenska förskolan i Wien ligger i det lummiga och pittoreska området Grinzing, ungefär 20 min från Wiens innerstad. Jag valde närheten till min VFU framför att bo centralt i Wien och det valet är jag mer än nöjd med. Där jag har bott under min VFU-period har jag inom en radie av 15–20 minuter inte endast haft min VFU-förskola utan även byn Grinzing, som är känd för oändliga slätter av vinrankor och berg med utsikt över hela Wien. När jag har åkt in Wiens innerstad har jag tagit spårvagnen på cirka 15 minuter. 

Mat i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.
Mat i Österrike VT23. Foto: Josefin Persdotter Björklund.

Förutom att njuta av alptoppar och frisk luft så är Wien även den perfekta staden för den konst- och kulturintresserade. Jag har besökt flertalet konstmuseum och slottsparker i Wien och kan bland annat rekommendera Albertina museum, Kunsthistorisches Museum, Leopold museum, Belvedere museum och Schönnbrunn Schlosspark. Förutom kulturella upplevelser så har Wien även bjudit på många kulinariska möten, där saschertårta eller Knödl enligt mig bör smakas! 

Slutligen vill jag även tillägga att bekväma skor för ett optimalt upptäckande av staden och ett avsättande av tid för återhämtning är viktigt för både kropp och själ. 

Utveckling, erfarenheter att använda i framtiden och fler internationella utbyten  

Jag kan absolut se att jag utvecklats som person under min VFU utomlands. Att befinna sig ett annat land där det talas ett språk som en själv inte talar har stundvis varit frustrerande. När jag har reflekterat kring denna känsla med min handledare gav hen mig det värdefulla tipset att komma ihåg och använda denna erfarenhet i framtida situationer för att skapa förståelse när en som förskollärare/förskolllärarstudent möter barn och/eller pedagoger/ förskollärare som inte talar samma språk.

En av de främsta erfarenheterna som jag kommer att bära med mig till min framtida profession av att ha gjort VFU utomlands är erfarenheten av att ingå i en helt ny kontext, där det denna gång inte endast inneburit ett nytt arbetssätt, kollegor och barngrupp utan även ett nytt land och språk. Det har stärkt mig ytterligare i att våga utmana mig själv, att inte ”övertänka” och hantera situationer där jag inte i förväg vet hur saker kommer att vara. 

Jag skulle mer än gärna vilja göra fler internationella utbyten och även arbeta utomlands i framtiden. Jag är glad att jag tog chansen och hade möjligheten att göra VFU utomlands. Jag hoppas och tror att detta är början på fler spännande utmaningar! 

Tips till studenter som funderar på att ansöka om VFU utomlands

Ansökningsprocessen 

För den som vill ansöka till att göra VFU utomlands så skulle jag vilja tipsa om att redan tidigt på utbildningen hålla utkik efter informationsmöten som erbjuds för att senare under ens utbildning kunna ansöka för att göra VFU- IV utomlands.

Utifrån denna information så bör en som student hålla sig uppdaterad kring processen och vad som krävs av en för att kunna göra en ansökan, till exempel vilka möten som måste genomföras och vilka kurser som måste vara avklarade. Tilläggas bör att det även finns värdefullt stöd att få av internationell koordinator och andra nyckelpersoner vid institutionen i processen för ansökan. 

Väl på plats 

Finansiering.

En som student får under ansökningsprocessen information över hur en kan ansöka om Erasmustipendium. Det krävs lite arbete för att söka stipendiet både innan avresa samt under/efter resan och här finns stöd att få från både institutionen och stipendiehandläggarna på Studentavdelningen. Det finns även möjlighet att ansöka om utökat lån från CSN. Beroende på vilket land en gör sin VFU i så kan levnadspriserna se lite olika ut. Om möjligheten finns så kan ett sparande inför avresa vara värdefullt. 

Boende.

Jag valde som sagt att prioritera ett boende som låg nära min VFU framför ett boende i centrala Wien. Jag bodde på ett lägenhetshotell där jag hade eget kök för att kunna spara pengar på att kunna laga min egen mat. För att hitta boende kan jag utifrån tidigare erfarenheter rekommendera att leta på facebook-sidor som ”svenskar i land/ stad” eller kontakta svenska kyrkan om de finns på plats på orten. 

Resa.

Jag reste till Wien i bilpool och reste hem från Wien med flyg. För den som önskar göra sin resa helt utan flyg så kan en som student ansöka om ”Green Travel” stipendium för grönt resande hos Erasmus. Om jag inte hade rest med bil hade jag troligtvis inte upplevt de vackra platser som jag har sett genom Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike. I framtiden önskar jag kunna genomföra samtliga delar av mina resor grönt. 

Jag hoppas att min reseberättelse har inspirerat just dig för att ansöka om att göra VFU utomlands. Stort lycka till i din eventuella ansökan! 

Josefin
 

På denna sida