Matilda gjorde sin VFU utomlands på svenska förskolan, Teneriffa – VT23

Mathilda Fång studerar på Förskollärarprogrammet på Stockholms universitet. Under VFU IV gjorde hon sin praktik på svenska förskolan på Teneriffa. Här berättar hon om sin resa.

Matilda Fång, Spanien, VT23. Foto: Privat.
Matilda Fång, Spanien, VT23. Foto: Privat.

Jag heter Mathilda Fång och är 21 år gammal. Jag studerar Förskollärarprogrammet på Stockholms universitet och har precis avslutat termin fyra. Under VFU IV gjorde jag min praktik på svenska förskolan på Teneriffa. 

När jag fick reda på att det fanns en möjlighet att få göra sin VFU utomlands så tyckte jag direkt att det lät väldigt lockande. Mina förhoppningar var att jag skulle få ännu mer erfarenhet gällande förskolläraryrket, få ta del av hur det är att vara på en förskola i ett annat land och hur man tolkar och arbetar med den svenska läroplanen där. Jag ville även få mer kunskap om språk och kommunikation i förskolan, både hur språkbarriärer kan övervinnas och hur man kan kommunicera på andra sätt än bara genom att prata, till exempel via estetiska uttryck. 

Hur såg vardagen ut på VFU-platsen?

Upplägget var liknande varje dag med arbete i barngrupp på för- och eftermiddagen och det var planeringstid efter det att barnen gått hem. 

Två dagar i veckan har all personal på förskolan och skolan ett möte där de diskuterar och planerar gemensamma projekt och annan planering för de kommande veckorna. Förskolans lokaler är i samma byggnad som de andra årskurserna och man arbetar mycket årskursöverskridande. På eftermiddagarna brukade elever som går i årskurs 1-2 komma ner till förskolans lokaler och leka tillsammans med barnen från förskolan. Perioden under eftermiddagarna kallades för “fritids” och det var under dessa tillfällen som jag fick möjlighet att vara väldigt spontan när det gällde att hålla i lekar, lässtunder eller att själv vara deltagande i andra aktiviteter som barnen arrangerade. Det har varit intressant att se hur barn och elever interagerar med varandra och att alla får ett gynnande utbyte av varandra.

3_Matilda Fång presenterar_privat_spanien_VT23. Foto: Privat
Här är en bild på när jag håller i en aktivitet tillsammans barngruppen med fokus på digitala verktyg, Spanien, VT23. Foto: Privat.

Det fanns en liten whiteboardtavla på förskolan som vi gick igenom varje morgonsamling med barnen för att se vad vi skulle göra under dagen. Planerade såväl som spontana aktiviteter varierade och såg olika ut beroende på om de hade något pågående projekt de arbetade med eller inte. I början av VFU-perioden så arbetade förskolan och resten av skolan med ett projekt som kallades för Läsutmaningen. De hade arbetat med detta projekt under några veckor så när jag anslöt var de på väg att avsluta Läsutmaningen. Projektet handlade om att uppmuntra alla barnen att läsa många böcker och skriva loggbok kring hur mycket och vad man hade läst. Vidare arbetade man även mycket med bokstäver och språk under skoldagen. 

Jag uppskattade verkligen samarbetet mellan mig och min handledare under min praktik. Min handledare var ensam förskollärare med barngruppen som jag befann mig hos, vilket var väldigt lärorikt för mig att få uppleva eftersom jag inte tagit del av ett sådant upplägg av en verksamhet tidigare. Detta gav mig flera möjligheter till att få vara väldigt delaktig i planerandet av gemensamma aktiviteter och samlingar samt att jag fick möjligheten att ha många aktiviteter självständigt.

Hur var din vardag och hur var det att bo på Teneriffa en dryg månad? 

Det var otroligt häftigt att göra min VFU utomlands med allt vad det innebär! För mig var det en stor utmaning att resa själv till ett land som jag inte tidigare inte besökt och att på det också befinna sig på en ny förskola, möta annan personal och en annan barngrupp.

Utsikt i över våningshus i Spanien, VT23.
Utsikten från mitt boende i Spanien, VT23. Foto: Privat.

Med tanke på att man ställs inför så mycket nytt på en och samma gång så var det väldigt fördelaktigt att jag fick vara i landet så pass länge. Det gjorde att jag verkligen hann få in en rutin och en vardag som gjorde att jag blev bekväm, lärde mig hitta i staden och fick en bra möjlighet att komma in i barngruppen.  
På dagarna befinner man sig på förskolan och på fritiden måste man planera tid till att arbeta med andra uppgifter som är kopplade till VFU men man har också mycket ledig tid som kan gå åt till att upptäcka staden. Under min vistelse så träffade jag några andra lärarstudenter som också hade praktik på samma skola. Vi umgicks på fritiden och hittade på massa utflykter tillsammans, vilket var väldigt roligt och vi har även fortsatt kontakt än idag!

Väg med palmer i Spanien VT23.
En bild på vägen jag gick varje dag för att komma till förskolan, Spanien VT23. Foto: Privat.

Vad kan du berätta om likheter och skillnader som du har sett i förskolans verksamhet?

En likhet är att den svenska förskolan utomlands också arbetar och förhåller sig till den svenska läroplanen Lpfö 18. Däremot måste arbetssätt och utförandet av aktiviteter som är kopplade till läroplanen ske på lite annorlunda sätt jämfört med i Sverige eftersom man befinner sig i ett annat land, med annan miljö och förutsättningar. 

Jag upplevde också att man arbetade lite mer som i skolan exempelvis genom att ha ett schema för dagen och spanskalektioner två gånger i veckan.

En utmaning som jag noterat under denna VFU är att det är väldigt speciellt att komma till en förskola som bara har en pedagog till en barngrupp. Barnen är vana vid att förhålla sig till en pedagog och nu fick de plötsligt två. Jag valde därför att ta god tid på mig att känna in och lära mig förstå de rutiner, regler och arbetssätt som min handledare arbetade med. Detta kändes som någonting viktigt att göra för att jag själv skulle kunna se hur, vart och vad jag kunde tillföra.

På vilket sätt vill du beskriva förskolans verksamhet kopplat till hur förskolan arbetar med språk och kommunikation?

Förskolan befinner sig på Teneriffa men alla barnen som gick på förskolan när jag var där pratade svenska. Däremot är i princip alla barnen flerspråkiga på grund av att föräldrarna talar flera språk. Två tillfällen i veckan så har barnen lektioner i spanska. 

Före VFU-kursen så hade vi en språk- och kommunikationskurs och en av uppgifterna i kursen var att skapa en egen digital barnbok. Eftersom jag redan då visste att jag skulle ha på praktik på Teneriffa så valde jag att skapa en digital barnbok med inslag av spanska ord till exempel så fanns det ljudfiler i boken som var inlästa på spanska samt vissa ord. Jag fick möjligheten att läsa min digitala bok under VFU-perioden och den visade sig bli väldigt uppskattad, vilket var kul! När det gäller läsning och berättande så var min handledare väldigt bra på detta och jag fick mycket inspiration av henne och tog till mig några av hennes knep när det var min tur att hålla i sagostunden. Varje dag efter lunchen brukade vi ha sagostund eller berättande för barnen och väldigt ofta så berättade min handledare en saga helt fritt, utan någon bok eller andra attribut, vilket alltid uppskattades väldigt mycket av barnen!

Förskolan arbetar också med och upplyser om både svenska och spanska traditioner. Ibland åker de iväg och upptäcker mer av kulturen och landet de befinner sig igenom att till exempel besöka en bondgård, ett museum eller andra platser. I förskolans lokaler har man även satt upp ord på både svenska, spanska och engelska för att förtydliga vad för material eller leksak som finns i en låda eller hylla. 

Kan du se att du har utvecklats som person eller fått syn på nya sidor hos dig själv?

Jag tycker att jag verkligen har utvecklats både i min profession som förskollärare och som person efter att ha gjort den här resan. 

Före denna VFU så hade jag varken gjort en sådan här resa helt själv eller bott själv, så det var verkligen en utmaning men som samtidigt var otroligt kul. Jag upplever att jag har blivit tryggare i mig själv och känner att jag kan och vågar mer än vad jag tidigare gjort. Genom att göra en sån här resa själv så känner jag också att jag har upptäckt nya sidor av mig själv eller snarare fått möjligheten att kunna släppa fram dessa sidor av mig själv som jag inte fått chansen att släppa fram tidigare. 

När det gäller min profession som förskollärare så känner jag att jag utvecklat mitt sätt att arbeta i förskolan. Jag har varit tvungen att anpassa och ändra mitt sätt att arbeta på i vissa situationer eftersom förutsättningarna under denna VFU-period såklart har varit annorlunda på många sätt. Det har gjort att jag lärt mig mer om hur jag kan vara flexibel och utvecklas till att ständigt bli en bättre förskollärare. 

Vilka erfarenheter från VFU utomlands tror du att du kommer att ha nytta av?

Jag tar med mig mycket ny erfarenhet om de massvis av olika sätt man kan arbeta på i förskolan och att det inte nödvändigtvis behöver vara samma arbetssätt och rutiner på alla förskolor utan att det går och att man bör göra på olika sätt och göra anpassningar utefter barngruppen och de förutsättningar man har. Jag tar även med mig vetskapen om att det är bra och viktigt att man hela tiden låter sig själv utvecklas inom sin roll som förskollärare för att hela tiden kunna ge alla barn de bästa förutsättningar att utvecklas. 

Har du planer på att göra något mer utbyte utomlands eller liknande?

En av anledningarna till att jag från första början ville göra VFU utomlands var för att jag ville ta reda på om möjligheten att jobba utomlands skulle kunna vara något för mig. Jag hade en väldigt positiv upplevelse gällande hela min vistelse och har efteråt fått upp ögonen mer för tanken på att eventuellt arbeta utomlands i framtiden. 

Vad är dina bästa tips till studenter som funderar på att ansöka om VFU utomlands? 

Mitt första och mitt bästa tips är att om du är intresserad av att göra VFU utomlands så ansök! Det är helt klart en upplevelse för livet och du kommer att lära dig mycket inom yrket och få mer kunskap kring hur man kan arbeta på olika sätt men också lära dig mycket om dig själv och få utvecklas som person. 

När det gäller själva ansökningsprocessen så skulle jag säga att det är väldigt värt att vara ute i god tid och lägga ner bra med tid på att ordentligt fylla i alla ansökningsbrev och liknande. Ett tips är att ta hjälp av en familjemedlem eller kompis som kan ge stöttning och feedback på dina ansökningsbrev. 

Det är även en bra idé att leta efter boende i god tid eftersom hyrorna kan gå upp desto längre man väntar. Jag fick tag på boende via min mammas kompis kompisar genom att vi la ut ett inlägg på Facebook och frågade om tips.

När du är på plats på förskolan så är ett tips att vara öppen, ta seden dit du kommer och jobba med att inte känna att du behöver ha kontroll på allt i förväg – träna på din flexibilitet. Jag rekommenderar också att ta vara på tiden och upptäcka landet du befinner dig i - glöm inte att också njuta och vara ledig. Det är en otrolig upplevelse att få utforska ett annat land.

På denna sida