Små barns språk fångar läraren Christine Erikssons intresse

I en intervju berättar Christine Eriksson om sin forskning och sin undervisning på Förskollärarprogrammet och Masterprogrammet i förskoledidaktik.

Du undervisar på förskollärarprogrammet, men vad har du själv för bakgrund?

-    Jag började som fritidspedagog, tog sedan en fil.kand i pedagogik, och utbildade mig vidare till grundskollärare i matte och svenska till årskurs 5. Efter att ha undervisat ett tag, påbörjade jag en Master i förskoledidaktik. Arbetet med förskolebarn öppnade mina ögon för deras nyfikna och utforskande sätt.
-    Lärandet av språk kommer tidigt och om du vill möta barnen i deras utforskande språkinlärning är det för sent i årskurs 1. Barnen har redan utvecklat en mångfaldig språkförmåga innan skolstart. Vissa små barn uttrycker sig genom ord medan andra använder intonation för att kommunicera. Att förstå detta möjliggör anpassad kommunikation även för de barn som inte använder ord. 

I vilka kurser möter studenterna dig i?

-    Jag undervisar i flera kurser vid Stockholms universitet. Dessa inkluderar "Förskoledidaktik med fokus på estetik och etik" under termin 2, "Barns uppväxtvillkor" under termin 5 där jag även har rollen som kursansvarig, samt "Pedagogiskt dokumentation" under termin 6. Dessutom handleder jag studenter i deras "Självständiga arbete". Inom Masterprogrammet i förskoledidaktik undervisar jag i "Vetenskapsteori" under termin 2.

Har du någon särskild metod eller pedagogik i din undervisning?

-    Jag strävar efter att undvika att diktera vad som är viktigt genom att motivera mina egna prioriteringar utan att nödvändigtvis vara den som bestämmer. Trots att jag har en checklista för seminarier över vad jag vill ska komma upp under lektionen, är jag öppen för att innehållet kan komma från studenterna själva.
-    Min undervisning börjar med en presentation där jag fastställer ramarna för hur det ska gå till. Sedan arbetar studenterna i små grupper där de diskuterar litteratur, föreläsningar eller frågor. Jag utmanar dem att formulera sina tankar och att skriva på tavlan eftersom det är skillnad mellan att läsa och att applicera det i praktiken. Mitt fokus ligger ofta på att koppla teori till praktik.
-    En del av min roll är att stötta med översättning av svåra texter. Ibland kan studenterna ha litteratur de inte förstår och känner frustration över svårigheten att förstå. Det handlar om akademiska texter med komplexa ord som de inte tidigare stött på och som inte alltid förklaras på ett tillgängligt sätt. Då träder jag in och skapar en övergripande bild, letar efter ingångar och försöker göra texten begriplig. När jag lyckas skapa en miljö där studenterna vågar erkänna att de inte förstår, då blir seminariet bra.

Vad är din syn på förskolan idag?

- Under min doktorandutbildning växte mitt intresse för förskolan som en plats där barn kan påverka samhällsutvecklingen. Jag tror att dagens barn har unika perspektiv och idéer som vuxna inte har, och det är viktigt att vi lyssnar på deras röster. Förskolan kan vara en plattform där barns åsikter och kunskap får gehör på bredare nivå.

Barn sträcker fram en spade med sand.
Foto: Selena, Mostphotos.

- Trots att vi enligt konventionen om barnets rättigheter, i artikel 12, är lagligt skyldiga att lyssna på barnen, verkar det vara utmanande att praktiskt hantera detta. Det är en viktig del av min forskning och något jag ständigt diskuterar i min undervisning - hur kan vi på ett meningsfullt sätt ta tillvara på barns tankar och angelägenheter?

Vad hoppas du att studenterna främst ska ha med sig när de tar sin examen?

- Jag hoppas att framtida förskollärare inser att deras roll är viktig. Att de inte behöver ha alla svar, utan att det viktigaste är att lyssna och vara flexibla. Genom olika teoretiska verktyg kan de utforska vad som passar bäst för varje situation i förskolan. Mitt önskemål är att de möter barnen med nyfikenhet och att de kan beskriva förskolans betydelse för samhället när de går ut i arbetslivet. Det handlar om att visa på vikten av ny kunskap och att dela med sig av den till de som arbetar i förskolan.
-    Så hoppas jag att de går ut och pratar med människor som kanske inte känner till förskolans fulla potential och allt det viktiga arbete som görs av förskollärare tillsammans med barn.

Läs mer om Christine Eriksson.

Förskollärarprogrammet (LFÖRY), 210 hp

Sök bland våra utbildningar