När permafrosten smälter

Upptiningen som förvärras av – och förvärrar – den globala uppvärmningen.

Avsnitt av P3 Dystopia om permafrost med Gustaf Hugelius (Universitetslektor vid Institutionen för naturgeografi)och Örjan Gustafsson (Professor vid Institutionen för miljövetenskap).

På norra halvklotet står en fjärdedel av marken på permafrost; jordlager som är fruset året om. Där döljs årtusenden av jordens historia i form av miljontals ton organiskt material, kvarlevor från förhistoriska djur och växter, som när det tinar omvandlas till växthusgaser som accelererar den globala uppvärmningen. Den här processen pågår just nu – och det går snabbare än någonsin.

P3 Dystopia reder ut vad vi kan vänta oss när den slumrande jätten smälter, vilka fler faror som döljer sig i den frusna underjorden och om det finns någonting vi kan göra för att dämpa katastrofen.

Lyssna på avsnittet på P3s webbplats.