Registrering öppen! Tre frågor till David Wårlind om Swedish Climate Symposium

Den 15–17 maj är det dags för den andra upplagan av Swedish Climate Symposium i Norrköping. Såväl forskare som samhällsaktörer välkomnas för att söka ökad vetenskaplig förståelse av klimatförändringen och dess konsekvenser för miljö och samhälle. David Wårlind sitter med i styrgruppen för symposiet och vi har ställt tre frågor till honom om varför du inte vill missa möjligheten att delta.

Den 15–17 maj 2024 bjuder SMHI, de strategiska forskningsområdena MERGE och BECC samt Bolincentret för klimatforskning in till det andra svenska klimatsymposiet i Norrköping. BECC och MERGE har sin administration på Centrum för miljö- och klimatvetenskap vid Lunds universitet. Vi har pratat med David Wårlind, en av våra representanter i styrgruppen, om vad det är som gör Swedish Climate Symposium till en av Sveriges viktigaste klimathändelser att anmäla sig till.

Varför tycker du att jag som forskare eller samhällsaktör ska anmäla mig till Swedish Climate Symposium?

– Klimatförändringarna är mänsklighetens största utmaning och det krävs samarbeten för att möta denna. Swedish Climate Symposium är ett evenemang utan motsvarighet i Sverige. Det samlar Sveriges främsta forskare inom klimatområdet, samt välkomnar beslutsfattare och samhällsaktörer med klimatfrågor på sin agenda. Genom att samla expertis från olika discipliner och sektorer skapar vi en plattform för att identifiera kunskapsluckor och möjligheter till samarbete. Här kan vi fördjupa förståelsen av klimatförändringarnas påverkan på natur och samhälle och tillsammans diskutera lösningar och driva på för hållbar utveckling och styrning för att möta klimatutmaningen.

Är det något särskilt som du ser fram emot under symposiet?

– Jag ser fram emot att ta del av de vetenskapliga presentationerna och diskussionerna som kommer ligga på absolut högsta internationella nivå. Jag förväntar mig att vi som deltar kommer få nya insikter och perspektiv inom klimatvetenskapen och hållbarhetsområdet. Dessutom är det väldigt roligt att få presentera den egna forskningen och att interagera, samarbeta och knyta nya kontakter med andra forskare och samhällsaktörer. Detta kommer poster- och mingelsessioner att vara bra för.

2022 arrangerades Swedish Climate Symposium för första gången. Blir det samma upplägg nu eller kan man förvänta sig några förändringar?

– Även om Swedish Climate Symposium 2022 var en stor succé och väldigt uppskattat av alla deltagare så har vi försökt att hitta på nya saker för att göra årets upplaga till ett ännu bättre evenemang. Vi fick väldigt bra feedback från symposiet 2022 och den har vi byggt vidare på för att utöka symposiet med nya teman, sessioner, och interaktiva moment för att förbättra deltagarupplevelsen. Jag hoppas att många kommer vilja vara med och diskutera aktuella utmaningar och behov inom klimatforskningen och samhällsengagemanget – och ser fram emot många nya möten!

Välkommen att anmäla dig!

Klicka dig vidare till Swedish Climate Symposiums hemsida för att anmäla dig till symposiet:

www.swedishclimatesymposium.com

Denna artikel är författad av Therese Ek, kommunikatör vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC), Lunds universitet.