Stor studentbrist på kandidaten i meteorologi – Amanda är själv i sin klass

När Amanda Bengtsson började kandidatprogrammet i meteorologi på Stockholms universitet var de fem personer i hela klassen. Andra året var hon själv kvar. På meteorologiska institutionen är det svårt att locka potentiella studenter till utbildningen, och ingen vet exakt varför.

– Den stora bristen på meteorologer är inom prognosmeteorologi, vilket behövs hos försvaret och SMHI. Hela försvarets verksamhet är väderberoende. Flygvapnet och marinen måste till exempel veta vad det är för väder när de ska ut och flyga och ut till havs. På alla flygfottiljer i landet sitter meteorologer med för att stötta verksamheten, säger studievägledare och själv meteorolog, Ingrid Eronn från Meteorologiska institutionen.

Läs hela artikel på Studietids webb