CBKs nyhetsbrev april 2024

Barnkultursymposium, Scenkonstresidens, Tvärforskardag, Kandidatprogrammet och mycket mer i det senaste nyhetsbrevet.

Årets stora evenemang – Bak å fram och upp å ner och ut å in – barnkulturens egna vägar – tilldrog sig under ett par marsdagar i hela Aula Magna!

Illustration: Vitvivan och Gullsippan av Pija Lindenbaum

Inbjudna in i den underbara landskapsbilden ur Vitvivan och Gullsippan av Pija Lindenbaum fick vi följa många gränsöverskridanden: Rektor Astrid Söderbergh Widding konstaterade i sitt öppningstal att ”Vår uppgift som universitet är inte att driva agendor av något slag, men tvärtom att med barnets nyfikenhet, ur vilken den fria och nyfikenhetsdrivna forskningen också emanerar, utforska världen, för att så flytta fram kunskapens gränser och därmed även ytterst kunna omskapa världen.”

Och nog gavs det plats för att flytta kunskapens gränser, då vi fick ta del av den outsinliga energi, lust och kreativitet som både författare, konstnärer, musiker och forskare spred i rummet!

Tack igen till alla medverkande och till er som närvarade i publiken!

Era utvärderingssvar ligger nu på bordet för det planeringsarbete som strax startar inför nästa vår. Tack även till alla er mässdeltagare som satte agendan i pauserna, så mycket viktiga verksamheter vi fick ta del av på det sättet!! En sammanfattning av årets barnkultursymposium finns här.

Glädjande är att flera av de medverkande kommer att ge bidrag till årets utgåva i CBK:s skriftserie, förhoppningsvis klar för distribution tidigt i höst. Det blir då nummer 57!!!

Årets ALMA-pris till Indigenous Literacy Foundation

CBK sänder varma gratulationer till årets ALMA-pristagare, Indigenous Literacy Foundation, en australiensisk läsfrämjarorganisation som grundades 2011 och erbjuder barn bland Australiens urfolk tillgång till bra litteratur med syfte att öka läsandet och läsförmågan.

Juryns motivering lyder: "Med nyfikenhet och respekt arbetar Indigenous Literacy Foundation med läsning och berättande bland barn i de australiensiska urfolken. I tät samverkan med lokala samhällen lyfter de värdet av de egna språken och berättelserna. Genom att sprida böcker och stimulera läsande, berättande och skapande, bygger Indigenous Literacy Foundation läslust, stolthet, självförtroende och en känsla av tillhörighet. Alla barn har rätt till sitt språk och sin historia."
Se vidare på ALMA-prisets sida.

Tvärforskardagen

Tvärforskardagen i höst. Foto: Mostphotos/Dzianis Hluboki

Varje höst arrangerar CBK Tvärforskardagen - en dag för forskare, doktorander, master- och magisterstuderande att träffas och fördjupa sig i frågor som rör barnkultur på olika sätt! Du som vill medverka med en presentation av ett pågående eller kommande projekt, eller komma och prata med andra; notera höstens datum 20 september.

Anmälan till höstens tvärforskardag öppnar i maj, håll utkik för mer information i vårt nästa nyhetsbrev samt här.

Scenkonstresidens

CBK i unikt samarbete med Riksteatern. Såg ni annonseringen om det kommande samarbetet CBK Riksteatern Barn & Unga om en månads residens i september? Det var det i alla fall många som gjorde!!!

Nu startar processen att utse mottagaren av denna plats! Det slutliga resultatet kommer att meddelas via e-post senast den 31 maj 2024.

Bild från föreställningen "Hundratals barn i vild kamp" på turné med Riksteatern våren 2024. Foto: Sara P Borgström.

Nytt kandidatprogram i barn, kultur och samhälle

Foto: Mostphotos/Iko

Nu har ni några få dagar på er att sprida denna annons till alla presumtiva studenter: Kandidatprogram i barn, kultur och samhälle som är ett helt nytt program med start hösten-24. I programmet läses förutom barnkultur även ett samhällsvetenskapligt breddningsämne, sociologi, pedagogik eller statsvetenskap, och det finns även möjlighet att ha en praktiktermin inom utbildningen! Ansökan görs på antagning.se senast den 15/4.

Alla CBKs utbildningar som startar i höst finns här.

Nytt magisterprogram i barns rättigheter

Vill också slå ett slag om en ny tvärvetenskaplig utbildning om barns rättigheter som ges i samarbete mellan institutionerna för juridik, barn- och ungdomsvetenskap/Centrum för barnkulturforskning samt instititutionen för pedagogik och didaktik, för studenter med socionomexamen, juristexamen, förskolelärarexamen, lärarexamen och andra yrkesrelaterad examen för professioner som i sitt yrkesprofession berör barnets rättigheter. Ansök på antagning.se senast den 15/4.

Ha en fortsatt fin vår!

Margareta Aspán