Riksteatern startar ett unikt samarbete med CBK

För första gången någonsin utlyses ett nytt, unikt dramatikerresidens där Riksteatern söker pjäser för den yngre publiken.

Målet med dramatikerresidenset, som äger rum hösten 2024, är att utveckla nya former av dramatik och att utbyta erfarenhet och kunskap mellan dramatiker, forskare och studenter. Syftet är även att utmana det konstnärliga arbetet såväl som de akademiska samtalen. Genom utlysningen vill Riksteatern och CBK tillsammans fördjupa kunskapen kring att utveckla idéer för att skriva dramatik för barn och unga.

Hundratals barn i vild kamp på turné våren 2024. Foto: Sara P Borgström

–Riksteatern brinner för att utveckla nyskriven dramatik för den unga publiken. Att gå hand i hand med Centrum för barnkulturforskning och Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionens rika forskningsmiljö ger stora möjligheter till fördjupning för dramatikern. Det handlar om att ge det dramatiska skrivandet nya, oväntade resurser men också kritiska perspektiv, för att i slutändan kunna bryta ny mark och ge vår unga publik det allra bästa, säger Malin Axelsson, konstnärlig ledare för Riksteatern Barn & Unga.

–Centrum för barnkulturforskning ger landets enda renodlade utbildning inom ämnet barnkultur och har en viktig roll i att skapa samlingspunkter mellan barnkulturforskare och barnkulturutövare. Ett scenkonstresidens ser vi som ytterligare en länk i att stärka och fördjupa kunskapsutvecklingen i mötet forskning och praktik, säger Margareta Aspán, föreståndare för CBK.

Dramatikerresidenset innebär att dramatikern får en kontorsplats vid CBK, konstnärlig och akademisk handledning samt en arvoderad grovmanusbeställning från Riksteatern. Residenset går att söka från och med 31 januari, klicka här för mer information om hur du ansöker. Ansökan ska vara inne senast 31 mars.

Centrum för barnkulturforskning är en centrumbildning placerad vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet (SU), och arbetar för kunskapsutveckling inom barnkulturområdet genom utbildning, forskning och samverkan.

Riksteatern Barn & Unga är en verksamhet hos Riksteatern, Sveriges största producerande turnéteater, och har sedan 1966 turnerat scenkonst för barn och unga framför allt till skolor. Riksteatern når varje år närmare en halv miljon människor över hela landet. Varje år turnerar Riksteatern Barn & Unga landet runt med 4-5 egenproducerade teaterproduktioner.