Linus Salö befordrad till professor

Linus Salö vid Centrum för tvåspråkighetsforskning (Institutionen för svenska och flerspråkighet) har blivit befordrad till professor. Han forskar om två- och flerspråkighetens sociolingvistik, språkpolitik och språkideologi, språksociologi, lingvistisk antropologi och vetenskapsstudier (historiska, sociologiska och språkliga perspektiv).

Linus Salö. Foto: Linnea Hanell

Till Linus Salös forskningsintressen hör språk i samhället och språkpolitik, så som detta studeras inom sociolingvistik, lingvistisk antropologi och språksociologi. I hans fall rör detta frågor om två-och flerspråkighet i historiskt perspektiv, med särskilt fokus på språkliga minoriteters utbildning och minoritetsspråkspolitik, likväl som mer nutida perspektiv på flerspråkighet och språkideologi i olika sammanhang.

Ett annat forskningsfokus är vetenskapens sociolingvistik i internationaliseringens tidevarv, vilket inkluderar användningen av (olika) språk i publicering, undervisning och på arbetsplatsen. Inom universitetsstudier intresserar han sig också för samverkansformer, kunskapsgenomslag, utvärderingspraktiker och humanioras kunskapspolitik.

Linus Salö undervisar och handleder på alla nivåer: grund- och avancerad nivå samt på forskarutbildningen. Hans undervisning kretsar ofta kring flerspråkighetens sociolingvistik, tvåspråkighetsforskningens idéhistoria, språkpolitik och -ideologi samt tvåspråkig utbildning. Många kurser handlar om metod och angreppssätt för att beforska sådant.

Linus Salö