Pedagogisk portfölj

Alla lärare oavsett undervisningserfarenhet bör ha en pedagogisk portfölj. Den sammanfattar din karriär och dina undervisningsprestationer på ett sätt som går långt utöver en meritförteckning. Den är ett värdefullt verktyg för dig när du söker jobb men också som stöd när det gäller din personliga utveckling som lärare och utveckling av din undervisning.

 

Mer än ett CV. Du behöver skriva fram kvalitativa texter kring din pedagogiska grundsyn och konkreta exempel från din lärargärning.

Här får du stöd och hjälp att skriva fram dina meriter och kompetenser i relation till din undervisningspraktik där du knyter an till högskolepedagogisk teori och forskning. För att få din pedagogiska portfölj bedömningsbar tar du ett grundligt grepp om den kvalitativa delen och gör den genomarbetad, reflekterande och synliggjord. Det är en styrka att visa hur du kopplar teorier om lärande samt forskning till din pedagogiska grundsyn och hur denna tar sig uttryck i en pedagogisk verksamhet. Här är det en hjälp att känna till vad pedagogisk skicklighet innebär samt hur du styrker dina meriter.

 

En pedagogisk portfölj summerar och visar upp din pedagogiska skicklighet och professionella karriär som universitetslärare. Alla lärare, vare sig du är ny eller erfaren, behöver fundera över hur du presenterar din undervisningskompetens och dig själv som universitetslärare inom den akademiska världen.

En pedagogisk portfölj är ett verktyg som lyfter fram dina styrkor som lärare. Det kan vara en pärm med pappersbaserat material, prydligt organiserat och presenterat. Eller, vilket är allt mer populärt idag, digitalt, inklusive videor och andra multimediaelement. De flesta lärare använder portföljer när de intervjuas för en ny tjänst, som ett sätt att visa sina förmågor och prestationer.

 

Vi uppmuntrar till att dokumentera och samla dina pedagogiska meriter i en digital pedagogisk portfölj som är lätt att uppdatera. Det gäller oavsett om du är i färd med att söka en tjänst just nu eller inte. En sådan portfölj är inte bara ett verktyg för att visa upp dina meriter, utan också en resurs för personlig och professionell utveckling.

Vid ansökan eller befordran av lärartjänst

I anställningsordningen vid universitetet (och andra universitet) ställs krav på att den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad. Då pedagogiskt sakkunniga i samband med anställning ska läsa och bedöma kvaliteten i den pedagogiska skickligheten behövs olika typer av underlag. Det innebär att det inte räcker med en kvantitativ sammanställning till exempel av undervisningstimmar.

Verktyg för pedagogiskt utvecklingsarbete

Att kontinuerligt skapa och underhålla en pedagogisk portfölj är ett bra sätt att levandegöra din pedagogiska utveckling och kompetens, vare sig du ansöker om en lärartjänst inom högre utbildning eller vill fokusera på din egen professionella utveckling. Tänk på portföljen som en levande dokumentation av ditt pedagogiska arbete, där du kan göra personliga minnesanteckningar och reflektera över din undervisning. Oavsett om det gäller framtida karriärsteg, personlig utveckling eller formella bedömningssituationer som tjänsteansökningar och utvecklingssamtal, är den digitala pedagogiska portföljen din bästa följeslagare. Kom ihåg att din pedagogiska skicklighet värderas lika högt som dina vetenskapliga eller konstnärliga meriter, enligt Högskoleförordningen.

Det innebär att din portfölj är en nyckelkomponent i din professionella presentation. Varje lärosäte har sina egna krav på hur pedagogisk skicklighet ska redovisas, ofta genom en fastställd mall eller modell för pedagogisk portfölj. Till exempel vid Stockholms universitet, finns specifika krav och mallar för att ansöka om lärartjänster eller befordran, som du hittar i anställningsordningen och mallar för ansökningar. Var noga med att du använder rätt mall vid rätt fakultet. Utöver att vara ett avgörande verktyg vid ansökningar om tjänster och befordran, är den digitala pedagogiska portföljen även värdefull för ansökningar om anslag, pedagogiska utvecklingsmedel, stipendier och liknande.

Den är ett utmärkt hjälpmedel vid utvecklingssamtal, lönerevision, egen pedagogisk utveckling och karriärplanering. Dessutom hjälper den dig att sammanställa och överblicka din undervisningsfördelning på institutionen. Med andra ord, din pedagogiska meritportfölj är ett mångsidigt och värdefullt verktyg för alla aspekter av din akademiska karriär.

Riktlinjer och ansökningsmallar

Vid Stockholms universitet, liksom på många andra universitet både i Sverige och internationellt, är det viktigt att du som lärare kan visa upp en väl dokumenterad pedagogisk skicklighet.

Detta är inte bara en formalitet, utan ett sätt att verkligen belysa djupet och bredden av din undervisningserfarenhet. Det räcker inte med att bara räkna upp undervisningstimmar; bedömningen av din pedagogiska skicklighet kräver en rik och mångsidig samling av material. Se det som att du skapar en portfölj som aktivt och detaljerat framhäver din utveckling som universitetslärare. Portföljen kan inkludera en mängd olika material, som intyg från studierektorer och ledningspersonal, bevis på deltagande i högskolepedagogiska kurser, kursvärderingar, och kollegial respons. Det kan också vara arbetsmaterial du har tagit fram, läromedel du har använt, och statistik över studentgenomströmning.

Alla dessa komponenter hjälper till att skapa en fullständig bild av din pedagogiska skicklighet. Du kan inkludera dokumentation av ditt arbete med ämnesdidaktik, handledning på olika nivåer, din roll inom utbildningsadministration, och ditt bidrag till laborationer och nätbaserade kurser. Tänk också på att inkludera olika typer av lärobjekt, bilder, ljudfiler, och korta videoinspelningar som visar din undervisning i praktiken. Ditt deltagande i nätverk som främjar studenters lärande, mottagna pedagogiska priser, och bidrag till pedagogiska rapporter eller presentationer vid pedagogiska konferenser är också värdefulla inslag. Alla dessa olika typer av underlag bidrar till en rik och mångdimensionell presentation av din pedagogiska kompetens, och ger bedömare av din skicklighet en mer fullständig bild de behöver för att göra en rättvis bedömning.

 

Vi stödjer dig i att utforma din portfölj på ett sätt som bäst speglar din unika undervisningsstil och filosofi. Vårt mål är att hjälpa dig att skapa en genomarbetad och reflekterande portfölj som inte bara stärker din position på arbetsmarknaden, utan också ger dig en klarare bild av din pedagogiska identitet. Med fokus på högskolepedagogisk teori och praktik, får du stöd att definiera din pedagogiska grundsyn, illustrera din skicklighet i undervisning och hur du kan visa upp dina pedagogiska meriter på ett effektfullt sätt. Oavsett var du befinner dig i din akademiska karriär, är en pedagogisk portfölj ett utmärkt sätt att synliggöra och utveckla din pedagogiska skicklighet.

Varje lärares pedagogiska portfölj är förstås unik. Målet är att visa din erfarenhet från många vinklar och lyfta fram dina prestationer. Försök att inkludera bra exempel från din undervisning för att berätta om dig själv som lärare. Underlagen kan vara olika typer av intyg från till exempel studierektorer, ledningspersonal, högskolepedagogiska kurser, kursvärderingar, kollegial respons, arbetsmaterial du tagit fram, läromedel, siffror på studentgenomströmning, dokumenterad utveckling inom ämnesdidaktik, handledning på olika nivåer, utbildningsadministration, laborationer, nätbaserade kurser, olika typer av lärobjekt, bilder, ljudfiler, korta videoinspelningar, deltagande i nätverk som främjar studenters lärande, pedagogiska priser samt pedagogiska rapporter eller presentationer vid en pedagogisk konferens.

Portföljen kan inkludera en mängd olika material, som intyg från studierektorer och ledningspersonal, bevis på deltagande i högskolepedagogiska kurser, kursvärderingar, och kollegial respons. Det kan också vara arbetsmaterial du har tagit fram, läromedel du har använt, och statistik över studentgenomströmning.

En pedagogisk portfölj innehåller universitetslärarens pedagogiska ställningstaganden och delas ofta in i pedagogisk grundsyn samt en redogörelse för den egna pedagogiska verksamheten, se nedan.

Vid universitet ställs krav på att pedagogisk skicklighet ska vara väl dokumenterad och exempel på underlag som du kan använda är: intyg från studierektorer eller ledningspersonal; bevis på deltagande i högskolepedagogiska kurser; kursvärderingar och kollegial respons; arbetsmaterial, läromedel och andra pedagogiska hjälpmedel skapade av läraren; statistik över studentgenomströmning; dokumentation av utveckling inom ämnesdidaktik; erfarenheter från handledning på olika nivåer; bidrag till utbildningsadministration och genomförande av laborationer; skapande och hantering av nätbaserade kurser och lärresurser; användning av multimedia, såsom bilder, ljudfiler och korta videoinspelningar; deltagande i nätverk som främjar studenters lärande; mottagna pedagogiska priser; presentationer eller rapporter vid pedagogiska konferenser.

En text om din pedagogiska grundsyn brukar alltid krävas. Det innebär att du funderar över hur du ser på din roll som lärare, studenter, lärmiljöer, kunskap och hur lärande går till. Detta kopplat till vilken roll lärandet har till det omgivande samhället. När du skriver om din pedagogiska grundsyn så kan du använda dessa underrubriker:

Pedagogiska utgångspunkter och mål

Kunskap (vad är kunskap, hur lär man sig något), studenten, utbildningens roll (till exempel i samhället), reflektion om lärandemiljö, förkunskaper, utvecklingen i högre utbildning, lag och förordning etcetera. Vad vill du som lärare?

Min utveckling som lärare

Hur har du utvecklats som lärare över tiden?

Tankar på framtiden

Hur vill du utveckla ditt/verksamhetens pedagogiska arbete och din egna pedagogiska kompetens i framtiden?

När du redogör för din pedagogiska verksamhet kan du använda följande rubriker när du samlar material i din digitala portfölj. Kom ihåg att alla universitet och högskolor har lite olika typer av rubriker men dessa hjälper dig att strukturera din pedagogiska portfölj.

Undervisningsverksamhet

Här kan du redogöra för samt reflektera över hur du omsätter din pedagogiska grundsyn i din vardag som lärare. Ge gärna konkreta exempel! Skriv fram reflektioner över den egna undervisningen i relation till högskolepedagogisk forskning och teorier om lärande. Här kan du tänka på samma sätt som när du arbetar med din vetenskapliga skicklighet. Vilka metoder användes? Varför valde du just dem och hur blev resultatet? Dra slutsatser och analysera samt tänk kring framtida förändring.

Handledning

Den handledde kan vara student eller kollega. Distans- eller verksamhetsförlagd handledning med mera kan anges om så önskas. Grund eller avancerad nivå, forskarhandledning, handledning av kollegor med mera.

Undervisningsformer

Olika typer av undervisning (föreläsning, laborationer, distansundervisning).

Examination

I en ansökan lägg vikt vid att beskriva generellt, motivera och reflektera över hur du arbetar med examination och vilka olika typer av examinationsformer som du arbetat med. Beskriv typ av examination som exempelvis teoretisk, praktisk, hemtentamen, muntlig eller skriftlig.

Pedagogiskt utvecklingsarbete

Redovisa och reflektera över pedagogiskt/ämnesdidaktiskt utvecklings- och forskningsarbete som har utförts. Ange erhållande av exempelvis pedagogiska medel eller stipendier för utvecklingsarbetet. Beskriv gärna upplägg, avsikter, tankar bakom det pedagogiska utvecklingsarbetet. Redogör för utvärdering och presentation av utvecklingsarbetet, till exempel: förbättrad genomströmning, kvaliteten i studenternas studieresultat, kursvärderingar, spridning av resultat (artiklar, webbresurser, medverkan på konferenser, möten etcetera) samt eventuella effekter av utvecklingsarbetet på verksamheten och för kollegor och studenter.

Undervisningsplanering och administration

  • Administration inom tex utbildning på grundnivå, avancerad nivå, forskarnivå där du redovisar din roll och ansvar, din möjlighet till påverkan, förutsättningar och resultatet.
  • Samarbete med andra, (till exempel lärare, handledare, personal i kommuner och landsting, studenter eller patienter).
  • Studierektor, programansvarig, kursansvarig, kommitté, examinator med mera.

Samverkan med det omgivande samhället

Beskriv pedagogisk verksamhet utanför den akademiska organisationen riktad mot det omgivande samhället. Exempelvis mediakontakter, kontakter med näringsliv, landsting, kommuner, skola, vuxenutbildning, poster, populärvetenskaplig text, föredrag, visning för grupp, öppet hus.

 

Är du osäker på hur du ska börja, eller letar du efter nya idéer?

Läs boken med stort P som i Pedagogisk portfölj

Vi tipsar om boken "Pedagogisk portfölj — för karriär och utveckling" av Katarina Winka och Åsa Ryegård, universitetspedagogiska utvecklare från Umeå universitet. Boken kommer också att ges ut på engelska år 2024.

Använd Käcks teckenserie som reflektionsverktyg

Illustration över reflektionsmodell av Annika Käck, pedagogisk utvecklar vid Stockholms universitet.
Reflektionsmodell av Annika Käck, pedagogisk utvecklare vid Stockholms universitet.

Att utveckla sin pedagogiska skicklighet — en teckenserie som reflektionsverktyg

+    -    !    ?    =    >

Starta en loggbok där du utvecklar din reflekterande undervisning. Utgå från ett konkret undervisningstillfälle. Det kan vara ett seminarium, en föreläsning, en laboration etcetera. Skriv ner dina reflektioner under varje tecken. På detta sätt breddar och fördjupar du din kritiska reflektion. Förankra resonemangen i pedagogiska teorier genom att läsa relevant litteratur och forskning! Fortsätt med loggboken. Över tid kommer du att kunna jämföra din undervisning med tidigare loggboksanteckningar och därmed se din utveckling.

+  Vad upplevde du som positivt, gynnsamt, konstruktivt, värdefullt mm vid undervisningstillfället? ?  Vilka frågor väcktes hos dig när du undervisade? Hände något du behöver fundera över?
-  Vilka negativa och ogynnsamma faktorer fanns med? Motivera och fördjupa ditt resonemang. =  Undervisningens resultat. Är du nöjd?
!  Fick du någon gång en aha-upplevelse? Det kan både vara någon positiv eller negativ upplevelse. >  Vilka framtida förändringar vill du genomföra? Hur vill du utveckla undervisningen?

 
Google-tipset!

Du kan också hitta gott om resurser på webben. Sök på orden ”pedagogisk portfölj” eller ”teaching portfolio” så finns många olika texter och publikationer från svenska och internationella universitet.

Att dokumentera och reflektera kvalitativt över sin pedagogiska grundsyn och undervisning sker över tid och inte något som skrivs fram någon enda gång. Olika digitala lösningar är här till stor hjälp. Ett bra sätt är att samla all dokumentation i en egen digital portfölj eller ett digitalt portföljarkiv. Ur den väljer du senare relevant material som underlag vid till exempel tjänsteansökan, befordran, utvecklingssamtal, lönerevision, ansökning om anslag, stipendier, egen utveckling, redovisning av pedagogisk skicklighet.

Pedagogisk grundsyn

Den pedagogiska grundsynen representeras av de värderingar, uppfattningar och erfarenheter som ligger till grund för ditt arbete som lärare.

Alla lärare bör fundera över frågan "Vilken är din undervisningsfilosofi?". Ta med den i början av din portfolio och se till att de exempel du ger genomgående stöder den filosofin.

Din pedagogiska grundsyn

  • besvarar frågan "varför?" du undervisar som du gör
  • skrivs fram i en reflekterande text där du motiverar och beskriver utgångspunkterna för din undervisning
  • påverkar din undervisning och vad studenterna lär sig.

Pedagogiska reflektioner över din undervisning

Skriv fram reflektioner över den egna undervisningen i relation till högskolepedagogisk forskning och teorier om lärande. Här kan du tänka på samma sätt som när du arbetar med din vetenskapliga skicklighet. Vilka metoder användes? Varför valde du just dem och hur blev resultatet? Dra slutsatser och analysera samt tänk kring framtida förändring.

Några didaktiska frågor

  • Var? Hur ser undervisningsmiljön ut? Hur kan du använda den? Begränsningar, möjligheter, alternativ?
  • Vem? Vilken är din målgrupp? Tar du hänsyn till olika studentgrupper?
  • Vad? Innehållet i undervisningen? Vad vill du att studenterna ska lära sig? Vad är viktig kunskap?
  • Hur? Hur planerar och genomför du undervisning med tanke på dina förutsättningar?
  • Varför? Reflektera över hur du valt att ta hänsyn till; var, vad hur och för vem. Hur ser du på din egen lärarrroll i förhållande till detta?
  • Framtidsvisioner? Hur vill du förändra och utveckla din undervisning?

Sammanfattning av din karriär

Detta liknar ett CV men kan vara mycket mer detaljerat. Här kan du visa vilka ämnen, årskurser och åldrar du har undervisat i, med listor över ämnen och material som du har behandlat. Var noga med att lyfta fram alla kurser som du har byggt upp från grunden, plus all viktig professionell utveckling som du har genomfört.

Exempel på undervisning

Här är platsen att inkludera några särskilt starka exempel på lektionsplaner och exempel på material som arbetsblad som du personligen har skapat. För digitala portföljer, inkludera några väl valda videor av dig i aktion i klassrummet.

Studenternas arbete

Även om du inte vill fylla din portfolio med oändliga studentprojekt och material, bör du välja några representativa exempel som du är särskilt stolt över. Inkludera några arbeten som visar hur du ger feedback för att hjälpa studenterna att bli bättre, t.ex. föreslagna redigeringar av uppsatsutkast eller anteckningar om felaktiga svar.

Utvärderingar och kommunikation

Det här avsnittet är platsen för positiv kommunikation som tackbrev från föräldrar och studenter, samt uttalanden från kollegor eller handledare om dina prestationer. Inkludera studentutvärderingar och all dokumentation som visar studenternas framsteg under din undervisning.

Yrkesmässiga prestationer

Har du publicerat artiklar i en tidskrift eller skrivit en lärobok? Eller kansek en blogg med många följare? Visa upp ditt inflytande i det här avsnittet av din portfolio. Lista dessutom alla utmärkelser, hedersbetygelser, taluppdrag, kommittéer och andra sätt på vilka du har uppmärksammats för din excellens.

 

Stödjande frågor att utgå ifrån när du arbetar med din portfölj

Hur ser du på dina studenter?

  • Vilka förväntningar har du på dem?
  • Hur uppfattar du dem i undervisningssammanhang?
  • Studentmedverkan och inflytande?
  • Vilka konsekvenser får din grundsyn för ditt arbetssätt och bedömning?
  • Överensstämmer din grundsyn med hur du agerar som lärare?
  • Vill du förändra ditt sätt att se på dina studenter?
 

Undervisning - att planera för ett lärande

  • Ordbildsillustraion Planera undervisning
    Hur tänker du när du planerar undervisningen? Utgångspunkter?
  • Vilka metoder brukar du planera in och använda? Varför?
  • Vilka lärandemiljöer skapar du för dina studenter? Motivera.
  • Vill du förändra något?
  • Vilka framtidsvisioner har du?

 

Din syn på kunskap och hur man lär

  • Illustration_ordbild_vad är kunskap
    Vilken kunskap är värdfull, viktig när du undervisar?
  • Hur lär sig studenten ditt område?
  • Vilka konsekvenser får din kunskapssyn för ditt arbetssätt och bedömning?
  • Vill du förändra något?

 

Din roll som lärare

  • Ordbildsillustration lärarroll
    Hur ser du på din roll som lärare?
  • Vilka konsekvenser får din lärarroll för ditt arbetssätt och bedömning?
  • Överensstämmer din grundsyn med hur du agerar i verkligheten?
  • Hur vill du utvecklas som lärare?

 

Pedagogisk grundsyn

Lyft fram dig själv i din text:

  • Som lärare i min roll...
  • Studenterna är enligt mig...
  • Ett lärande sker då...
  • I framtiden vill jag utveckla...
  • Jag anser...
  • Jag uppfattar...
  • För mig är det viktigt...
  • För mig har det betydelse...
  • I likhet med Dewey anser/upplever jag att...
  • I min utvecklings om lärare...

OBS! Överensstämmer grundsyn och annan dokumentation?

 

När du väl ska söka tjänst eller befordran kommer du att skicka in ett urval av det du samlat i din digitala portfölj så välj visligt. Denna dokumentation, din pedagogiska portfölj granskas av pedagogiskt sakkunniga för att bedöma kvaliteten. Bedömarna kommer att utgå från vad respektive universitet/högskola satt upp som kriterier.

För inspiration över pedagogisk skicklighet kan du se vad CeUL skrivit om akademiskt lärarskap och dess 8 dimensioner. Du kan ta hjälp av den då du skriver fram din pedagogiska kompetens, akademiskt lärarskap i tre nivåer. Vid Stockholms universitet har en modell med åtta dimensioner arbetats fram. Modellen bygger på tre nivåer av akademiskt lärarskap. Det finns liknande progressionsmodeller vid bedömning av tjänster, befordran eller ansökningar till olika meriteringsnivåer vid svenska och utländska universitet. Den pedagogiska skickligheten i ett akademiskt lärarskap delas in i tre kompetensnivåer; grundläggande kompetens, hög kompetens samt utmärkt kompetens. Detta kan användas som språngbräda då du reflekterar över ditt lärarskap och vilken kompetensnivå du arbetar utifrån.

Åtta dimensioner av akademiskt lärarskap

 

Kontakt pedagogisk portfölj

Jag som har jobbat fram den här webbresursen heter Annika Käck, fil.dr. i Informationssamhället. Om du har frågor eller funderingar kring pedagogisk portfölj är du välkommen att kontakta mig. E-post: annika.kack@specped.su.se

På denna sida