Öppen utbildning — Open Education

Vad innebär Öppen utbildning? Vilken sorts material pratar vi om? Vad är ett ORCID-id?

 

Dela öppet och digitalt för undervisning och lärande

Öppen utbildning (eng. Open Education) innefattar många dimensioner. En sådan aspekt är att som lärare tillgängliggöra sina resurser från undervisningen öppet och digitalt så att andra lärare kan ta del av det undervisningsmaterial som du har utvecklat.

Det innefattar också koncept och teorier om hur man bygger kursinnehåll eller upplägg på nätet (att jämföra med det som kallas MOOC:s, Massive Open Online Courses). Att dela något öppet och digitalt innebär också att tillgängliggöra material för att andra ska kunna använda det i sin undervisning eller för att studenter ska kunna hitta information till sina självstudier.

Att dela sina resurser och sitt arbete öppet är inte svårt, men kräver att du förkovrar dig lite i hur du gör dina resurser sökbara på nätet, hur du ser till att få äran för arbetet du har lagt ner samt hittar en bra plattform där resurserna kan spridas effektivt i digitalt format. Mer om upphovsrätt.

Att göra sina resurser sökbara hänger ihop med hur du väljer att distribuera dem. Det finns nu flera system i drift har som uppgift att sprida vetenskaplig information i form av digitala filer och forskningsdata. Universitetsbiblioteket har utvärderat flera generella plattformar som ska vara ok att använda. Centrum för universitetslärarutbildning kommer att publicera en del av de arbeten som produceras vid Stockholms universitet i en egen del av portalen Figshare, som det finns en överenskommelse med. Portalen innehåller då ett formulär för så kallat metadata, där du kan beskriva din resurs enligt ett specifikt schema när du laddar upp materialet. Här kommer det också att skapas en unik länk med DOI* till ditt material, och det kommer att sparas på en arkivsäker plats. Det du laddat upp blir då direkt sökbart i Google Scholar som en akademisk källa, och går att citera och referera till. Du kan också i viss mån spåra användning av materialet genom antal nedladdningar samt altmetrisk statistik.

Ett till tips i sammanhanget är att etablera en unik identifikator för dig som forskare/lärare så att det går lätt att hitta alla dina arbeten. Detta kallas för ORCiD och om du inte redan har ett sådant kan du registrera detta här: ORCID, Open Researcher and Contributor ID.

* DOI - Digital Object Identifier - en unik identifikator för digitalt och vetenskapligt material:

Illustration av 10 dimensioner av öppen utbildning
Inamorato dos Santos, A., Punie, Y., Castaño-Muñoz, J. (2016) Opening up education: a support framework for higher education institutions.

Resurser

Open education and the future, Short TEDx-talk by David Wiley (Video, cirka 15 minuter)

IPSA Review of the Effectiveness & Perceptions of Open Educational Resources As Compared to Textbooks (Video, cirka 5 minter)

Open Practice, David White, 2014. (Video, cirka 9 minuter)

Eklöf, A., Larsson, P., & Pernler, T. (2011). Modell för ökad användning av öppna digitala lärresurser. Slutrapport. Abstract: Projektet Modell för ökad användning av öppna digitala lärresurser har syftat till att skapa en modell för spridning av öppna digitala lärresurser på högskolan, för information och utbildning på alla nivåer samt en teknisk undersökning av förutsättningarna för kopplingar mellan lärplattform och institutionellt arkiv.

Legala Handbokens råd om Öppna lärresurser

Exempel

OER Commons - databas med öppet tillgängliga lärresurser: https://www.oercommons.org/ (Men, den här plattformen uppfyller inte riktigt kriterierna för öppenhet eftersom det kräver att man skapar ett konto för att ladda ner material).

Hitta fler resurser, guide med länkar till olika system: http://libguides.lub.lu.se/oer

MOOC om öppet och digitalt lärande: https://opennetworkedlearning.wordpress.com/

MOOC om Digitalt lärande “Learning to Learn online”: http://www.ltlo.ca/

Läs mer

INAMORATO, D., NASCIMBENI, F., BACSICH, P., ATENAS, J., ACETO, S., BURGOS, D., & PUNIE, Y. (2017). Policy Approaches to Open Education-Case Studies from 28 EU Member States (OpenEdu Policies). EU-rapport om öppet lärande.

Everything You Need to Know About Open Educational Resources - Lecture from NYU Center for the Humanities (Video, 1 timme och 30 minuter)

Open Educational Resources: The value of use (Video, cirka 15 minuter)

Values, Persuasion, and Leadership in the Public Sector, with Ira Michael Heyman (Conversations with History) 8/11/2000 (Video 58 minuter)

Text: Sofie Wennström

Har du gjort något som du vill dela med dig av till andra lärare? Så här gör du:

Publicera texter, digitala produkter eller designmönster

 

På denna sida