Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare
Workshop
Datum: torsdag 25 april 2024
Tid: 09.00 – 12.00
Plats: Universitetsbiblioteket. Universitetsvägen 14D. Rum 458 (entré plan)
Vad kan du förvänta dig att nya studenter har med sig från gymnasiet? Hur kan du bidra till att studenter blir självständiga inlärare? Med utgångspunkt i vanliga frågor från studenter och lärare synliggör pedagoger på Studie- och språkverkstaden de allmänakademiska färdigheter som studenter behöver utveckla.
Välkommen till en kompetensutvecklande workshop om utveckling av undervisning med Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) och Studie-och språkverkstaden. För universitetslärare från alla ämnesområden Stockholms universitet.
Om workshoppen
Genom en stöttande undervisning kan du som lärare överbrygga det glapp som många studenter upplever mellan gymnasiets undervisningsformer och högre studier och därigenom bidra till att minska avhopp och öka genomströmningen på dina kurser. Workshoppen synliggör faktorer som skapar glapp och vad som kan inverka positivt på olika studentgruppers möjligheter att lyckas.
Du förbereder dig dels genom läsning av ett antal kortare artiklar, dels genom att skicka in exempel på problematiska situationer du själv upplever i mötet med nya studenter. Dessa används sedan som diskussionsunderlag.
I workshoppen varvas undervisning med praktiskt arbete, där möjligheter i mötet med en breddad studentgrupp synliggörs. Enkla pedagogiska modeller för exempelvis läsförståelse och studievanor som stöttar och utmanar till självständighet presenteras.
Innehåll:
- Studentperspektiv på glappet mellan gymnasium och högre utbildning
- Verktyg som underlättar lärande för nya studenter
- Kontextnära tillämpning utifrån deltagarnas egna exempel
- Erfarenhetsutbyte
Workshopledare är Karin Dahl och Kristina Schött pedagogiska konsulter, Studie-och språkverkstaden
Förberedelser
Du förbereder dig dels genom läsning av ett antal kortare texter, dels genom att skicka in exempel på situationer där du som lärare utmanas av glappet mellan gymnasium och högre utbildning. Exemplen används som diskussionsunderlag under workshopen.
Skicka dina exempel senast veckan före workshopen till: karin.dahl@su.se och kristina.schott@su.se
Läs artiklarna:
- Christie, H., Tett, L., Cree, V. E., Hounsell, J., & McCune, V. (2008). ‘A real rollercoaster of confidence and emotions’: Learning to be a university student. Studies in Higher Education, 33(5), 567–581
- Lang, L. (2015). Responsibility and participation in transition to university – voices of young people with disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 17(2), pp.130–143.
- Lowe, H., & Cook, A. (2003). Mind the Gap: Are students prepared for higher education? Journal of Further and Higher Education, 27(1), 53–76.
Anmälan
Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.
Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.
Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 3. Studentcentrerad. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att ta tillvara studenters perspektiv och sätta studenters behov i centrum.
Senast uppdaterad: 8 april 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning