Universitetslärarutbildning 3 pedagogisk utveckling och akademiskt lärarskap

Utbildning

Datum: torsdag 22 februari 2024

Tid: 13.00 – 16.00

Plats: Kursstart online

Gör en djupdykning i en didaktisk fråga som är relevant för just din ämnesundervisning. Du lär dig mer om hur du arbetar med utveckling av undervisning baserat på forskning och hur du bygger ett akademiskt lärarskap.

För dig som undervisar vid Stockholms universitet och nu vill  fördjupa dig i en högskolepedagogisk fråga med relevans för undervisning i just din specifika disciplin. Förkunskaper motsvarande de högskolepedagogiska kurserna UL1 och UL2 är meriterande vid urvalet av kursdeltagare. Kursen ges en gång per år.

 

Om kursen

Kursen innebär att du utför ett fördjupande utvecklingsprojekt med stöd av en handledare från CeUL. Du kan också redan ha ett material som du behöver stöd i att utveckla och bearbeta, som till exempel arbetet som du genomförde under UL2-kursen. Kursprojektet kan bedrivas enskilt, men ett projekt tillsammans med två eller fler kollegor från samma institution är en fördel. Kursen bidrar till att din undervisning tydligare blir forskningsbaserad utifrån ämnesdidaktiska kunskaper. Den bidrar också till din professionella utveckling inom området akademiskt lärarskap (eng. Scholarship of Teaching and Learning), då resultaten från kursdeltagarnas studier delas med andra kollegor vid en avslutande minikonferens.

Innehåll och upplägg

I kursen ingår att genomföra en fördjupande studie inom undervisning och lärande med relevans för din profession som lärare på universitetsnivå. Studien ska bygga på tidigare gjord forskning och innefattar planering, genomförande och rapportering. Ämne väljs i samråd med handledaren. Kursen inleds med en obligatorisk halvdag online via Zoom. Därefter delas deltagarna in i grupper med en handledare som träffas regelbundet under vårterminen. Det hålls även ytterligare två obligatoriska onlineseminarier i helgrupp under våren. Under höstterminen ges tre seminarier de två första två online. Den sista kursträffen utgörs av en minikonferens på campus där kursdeltagarnas arbeten presenteras.

Deltagande i kursseminarier är obligatoriskt. Kursen omfattar cirka fem veckors heltidsstudier, motsvarande 7,5 hp högskolepedagogisk kompetensutveckling.

Efter kursen kan du

Utbildningens syfte är att bidra till en professionell utveckling inom området akademiskt lärarskap (eng. Scholarship of Teaching and Learning). Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:

  • Identifiera en högskolepedagogisk problemställning inom sitt ämnesområde med stöd i relevant litteratur
  • Formulera syfte och frågeställningar för en fördjupande studie med relevans för den egna undervisningspraktiken
  • Välja och utvärdera forsknings- och analysverktyg i relation till studiens syfte med beaktande av forskningsetiska principer
 

Anmälan

Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med anvisningar hur du slutför din anmälan. Därefter är din anmälan bindande och vid avhopp senare än två veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.

Vi välkomnar även kursdeltagare från andra universitet och högskolor i mån av plats och då mot en kursavgift. Kursavgift för externa deltagare: 17.500 kr.

 
Anmälan stängd

Kursdagar 2024

Onlineseminarier: 22 feb, 21 mar, 18 apr, 19 sep samt 14 nov. samtliga dagar kl 13-16.

Kursavslutning på campus: 4 dec kl 10-12

Lokal/hitta till: Sista seminariet ges på plats på campus, på Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD), Frescativägen 54. Övriga seminarier hålls online via Zoom.

Språk: Tvåspråkig. Svenska och engelska.

Kurlitteratur: Meddelas vid kursstart

Intyg: Obligatorisk närvaro. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg efter genomgången kurs. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.

Kursledare:  Elias Schwieler, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik och Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik.