Workshop-program våren 2024

Med ett varierat workshop-utbud erbjuder vi möjlighet till kompetensutveckling både för erfarna universitetslärare och nybörjare.

De workshoppar som är märkta med:

* markerar att workshoppen speciellt riktar sig till dig som går UL1-kursen eller som är ny på undervisning.

** markerar att workshoppen speciellt riktar sig till dig med mer undervisningserfarenhet.

Januari

24 januari kl. 13—16: Design teaching for active learning in our active learning classrooms (ALC) **

Lär dig använda både studentaktiverande undervisningsmetoder och tekniken i universitetets ALC-salar.

30 januari kl. 9—12: Using AI tools to generate and work with text

Perspektiv på möjligheter och begränsningar med AI-genererad text samt praktiska färdigheter för att använda AI-verktyg.

31 januari kl. 13—16: Konsten att undvika plagiering

Lär dig upptäcka tendenser till plagiering i ett tidigt skede och hur du hjälper studenter rätt i sina studier.

Februari

6 februari kl. 9—12: Encouraging student engagement through interactive lectures*

Skapa förutsättningar för, och uppmuntra studenternas engagemang under dina föreläsningar.

7 februari kl. 9—12: Teaching in English—strategies when teaching in a non-native language*

För universitetslärare som undervisar sina ämnen på engelska men inte har engelska som modersmål.

12 februari kl. 13—16: Hantera kontroversiella och känsliga frågor i undervisningen

Undervisning berör ibland politiskt kontroversiella och känsliga frågor, något kan vara utmanande att hantera som lärare. Vilka strategier och verktyg finns för att hantera dessa situationer?

15 februari kl. 13—16: Hjälp dina studenter fylla på ordförrådet

Hur undervisar du för att dina studenter ska kunna bygga ett tillräckligt stort receptivt och produktivt ordförråd?

21 februari kl. 13—16: Att läsa kreativt och kollektivt

Utforska hur lästekniker påverkar förståelsen, så att du bättre kan stödja dina studenter.

Mars

5 mars kl. 9—12: Use the right digital tool for your teaching*

Verktyg som du kan använda i ditt klassrum och hur du kan införliva dem i din undervisning och dina kurser.

12 mars kl. 9—12: Skriv din pedagogiska portfölj**

För dig som vill skapa en ny pedagogisk meritportfölj alternativt utveckla den du redan har.

15 mars kl. 9—12: Effektiv och rolig uttalsundervisning

Varför är det så svårt med ljudsystemet för våra studenter, och hur kan vi bäst hjälpa dem med uttal?

19 mars kl. 9—12: Leveraging AI tools for efficient information search

Bli bättre rustad att ta välgrundade beslut om hur AI-verktyg används och integreras i din forskning och undervisning

21 mars kl. 9—12: How to use student feedback to improve your course**

Det är obligatoriskt att ge studenter möjlighet att utvärdera kurserna de deltar i, men vad gör vi med informationen?

April

8 april kl. 9—12: Bedömning av språkfärdighet

Hur kan du arbeta med bedömning av språkstudenters muntliga och skriftliga språkfärdigheter?

11 april kl. 9—12: Seminariet som undervisningsform*

För dig som vill utveckla nya eller befintliga seminarier i din undervisning.

16 april kl. 9—12: Generating Images with AI Tools

Perspektiv på potentialen hos AI-genererade bilder och kunskap om hur du använder dessa verktyg

18 april kl. 9—12: Widening participation and inclusive teaching in higher education

Utveckla inkluderande kursdesign. Hur vi tillgodoser olika behov och hur olika bakgrund blir en tillgång i undervisning.

19 april kl. 9—12: Use peer review as a tool for student engagement and assessment

Använd kamratgranskning för engagemang och bedömning.

24 april kl. 9—12: Muntlig examination—bedömningsformen i ropet**

Ta del av exempel och pröva tillsammans med andra hur det kan fungera i dina kurser.

25 april kl. 9—12: Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare*

Bidra till att minska avhopp och öka genomströmningen på dina kurser. Stöttande undervisning som överbrygger glappet.

26 april kl. 9—12: Examine your students with efficient, sustainable, and reliable assessment methods

Discover new possibilities for examining your students with the digital support systems offered by Stockholm University.

30 april kl. 9—12: Testbaserat lärande och att generera flervalsfrågor med AI

Ett effektivt redskap för att främja långsiktigt lärande i online-kurser. Lär dig formulera bra frågor och återkoppling.

Maj

6 maj kl. 9—12: Vässa din presentationsteknik — en workshop i två delar

Ta kontroll över det du förmedlar ordlöst, i din lärosal eller inför dina kollegor. OBS! förutsätter inlämning av förberedande workshop-uppgift senast 2 april.

8 maj kl. 9—12: Skapa funktionella betygskriterier**

Med utgångspunkt i deltagarnas kursmaterial och konkreta exempel utvecklar vi kursmål, examination och betygskriterier.

16 maj kl 13—16 Strategies for successful supervision

Att handleda studenters uppsatser och examensarbeten är en utmanande uppgift och det finns många fallgropar att se upp för. Inspiration, verktyg och möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor.

28 maj kl. 9—12: Ethics of AI tools for teaching and learning

Hur kan vi balansera riskerna och fördelarna med att integrera AI i vår undervisning? Vi utforskar etiska överväganden vid införandet av AI-verktyg i högre utbildning och hur man kan mildra potentiella skador.

På denna sida