Workshoppar vi kan erbjuda
För att ge en överblick över våra kompetenser och vad vi kan erbjuda listar vi här de olika workshoppar som vi antingen har gett eller ger just nu, sorterat på tema.
Kursdesign
/ Course design
- ABC-metoden för kursdesign / ABC method for course design
- Progression i studenters färdigheter och förmågor
- Utveckla din kursvärderingsstrategi
- Utveckla kurssidan i Athena med hjälp av desigmönster
- Återkoppling för lärande
- Undervisa för en hållbar utveckling
- Evidensbaserad studentaktiverande undervisning — kursupplägg, tips och råd
- Didaktisk planering — så tillgängliggör du kvalificerade kunskaper för dina studenter/ Deliberate Practice — transforming a course according to evidence-based principles
- Learning analytics to enhance student learning
- How to use student feedback to improve your course
- Färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper ─ introduktion till Samverkansinlärning
Undervisningsformer
/ Teaching and learning
- Drama och gestaltande inslag i undervisningen
- Utveckla din undervisning med omvänt klassrum/ Flipped classroom — How to flip your teaching
- Seminariet som undervisningsform / Inspiration on seminar formats
- Gör din undervisning tydligare
- Vilka är tröskelbegreppen i din undervisning?
- Object-Based Learning: Strategies to Enhance Students' Observational Skills
- Introduction to Team based learning (TBL)
- Pedagogiska principer i praktiken/ Pedagogical Principles in Practice—12 tips to succeed as a teacher
- Encouraging student engagement through interactive lectures
- Use peer review as a tool for student engagement and assessment
- Hjälp dina studenter knäcka ämneskoden
- Making the case for case-based teaching
- Skapa virtuella case till din undervisning
- Aktivitetsbaserat lärande i universitets nya ALC-salar/ Activity-based learning in Active learning classrooms
- Färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper — introduktion till Samverkansinlärning
IKT och lärande
/ ICT digital learning
- Så använder du digitala kursverktyg i undervisningen
- Use the right digital tool for your teaching
- Utveckla din undervisning med Scalable Learning
- Skapa kognitiv och social närvaro i undervisning online
- Relationskompetens på distans
- Online discussion and argumentation in teaching
- Rethinking assessment in our digital environment
- Använd automatisk rättade frågor för återkoppling och i bedömning
- Using and reusing open resources
- Studenter både här och där — undervisa på campus och på distans samtidigt!
- Video i dina kurser: Professionell videoinspelning på kontorsrummet eller hemma
- Video i dina kurser: Motiverande kursdesign och skärminspelning
- Video i dina kurser: Intervju och inspelningsteknik med mobiltelefon
- Video i dina kurser: Skapa bättre filmer med redigering
- Förstå AI och dess inverkan på universitetsutbildning/ Understanding the Impact of AI in University Education
- Using AI tools to generate and work with text
- Ethics of AI tools for teaching and learning
- Generating Images with AI Tools
- Leveraging AI tools for efficient information search
Inkluderande undervisning
/ Inclusive teaching
- Internationalisation of higher education — create rich learning experiences
- Universell design för lärande — tillgänglig undervisning för ökad genomströmning
- Gender and disciplinary norms: Does it matter in my teaching?
- Att arbeta för jämställdhet och normkritik i universitetsutbildning
- Widening participation and inclusive teaching in higher education
- Nå alla dina studenter ─ så samarbetar du med en teckenspråkstolk
Akademisk literacitet
/ Academic literacy
- Stötta dina studenters akademiska skrivande
- Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare
- Så jobbar du med studenters skrivkompetens- verktyg och modeller som stöttar studenters akademiska skrivande
- Att läsa kreativt och kollektivt
- Akademisk bildning i praktiken
Examination och bedömning
/ Assessment
- Skapa funktionella betygskriterier
- Trimma dina undervisnings- och examinationsformer
- Develop your teaching and assessment practices
- Formativ och summativ bedömning
- Assessment of and for learning
- An Introduction to Innovative Assessment in Higher Education
- Towards a social constructivist assessment process model (part one)
- Towards a social constructivist assessment process model (part two)
- Source criticism or plagiarism in higher education? Definitions of plagiarism
- Source criticism or plagiarism in higher education? Case studies
- Can we really develop Wikipedia assignments at the university?
- Design thoughtful examination
- Design av kunskapsbedömningar i Inspera / Examine your students effectively, sustainably and pedagogically with digital support
- Formulera begripliga, relevanta och examinerbara kursmål
- Muntlig examination -bedömningsformen i ropet
- Konsten att undvika plagiering / The art of avoiding plagiarism
- Testbaserat lärande och att generera flervalsfrågor med AI
Handledning
/ Supervision
- Att handleda med "flipped supervision"
- Att handleda uppsatser och examensarbeten
- Grupphandledning av examensarbeten
- Utveckla din handledarroll genom gestaltande metoder
- Skapa engagerande och produktiva textseminarier
Forskarhandledning
/ Research supervision
- Forskarhandledningens ramar/The framework of research supervision
- Konflikthantering i forskarhandledning
- Vetenskapligt skrivande och skrivblockeringar – Vad kan jag göra som handledare?
- The ethics of research supervision
- Intercultural communication in research supervision
- Så blir individuella studieplanen ett pedagogiskt verktyg i forskarhandledningen
- Explore group supervision of PhD students ─ a way to increase participation and learning
- Cultivating research environments at a distance
Generiska kompetenser
/ Generic skills
- Insikt och utsikt i handledande samtal
- Ledarskap och scenisk beredskap i lärarrollen
- Lagarbete för ökat lärande
- Retorik i undervisningen
- Vässa din presentationsteknik
- Hantera kontroversiella och känsliga frågor i undervisningen
- Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language
- Att hantera utmanande situationer: utveckling av relationskompetens
- Undervisa för hållbar utveckling
Akademiskt lärarskap
/ Scholarship of teaching and learning
- Gör dina pedagogiska resurser sökbara, delbara och citerbara
- Skriv din pedagogiska portfölj /Building your Teaching Portfolio
- Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms
Kontakt
Frågor om våra workshoppar. Välkommen att kontakta oss på CeUL-kansliet.
E-post: ceul@su.se
Senast uppdaterad: 14 februari 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning