Fyra nya utvecklingsprojekt när årets pedagogiska ambassadörer är igång

Pedagogiska ambassadörer är nyfikna universitetslärare som söker svar på utmaningar i samband med sin undervisning och studenternas lärande.

Nu arbetar 2024-års pedagogiska ambassadörer i nya högskolepedagogiska utvecklingsprojekt vid fyra av universitetets institutioner. Pedagogiska ambassadörer är speciellt utsedda universitetslärare som under ett år driver ett projekt vid sin institution för att utveckla undervisning. Tanken är att projekten ska stimulera och öka studenters lärande.

Projekten har olika inriktning men gemensam nämnare är att hitta pedagogiska former för att förbättra undervisningen. Bland årets projekt finns institutionen som vill synliggöra det akademiska läsandet och pröva olika pedagogiska strategier som kan passa olika inlärningsstilar, och så språkinstitutionen som i sina skriftliga språkfärdighetskurser integrerar AI-verktyg i både undervisning och i kursplaner. En annan institution vill hjälpa sina studenter till förbättrad studieteknik och ökat lärande genom ett koordinerat stöd genom hela utbildningen. Ytterligare ett projekt handlar om lärarutbildningen som upptäckt att begreppmodeller hjälper fler studenter att klara studierna och dessutom underlättar kommunikation om undervisning, och ska därför vidareutveckla och pröva flera olika sådana modeller.

Årets pedagogiska ambassadörer är

• Alan Davidson, Institutionen för data- och systemvetenskap
  • Kristina Jerner Widestedt vid Institutionen för mediestudier
  • Anta Kursiša vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska.
  • Niclas Runebou, projektledare, samt Cecilia Lundholm och Maja Torres Madzar, Institutionen för ämnesdidaktik

Presentationer av året pedagogiska ambassadörsprojekt

Ska också ge kollegialt stöd kring undervisning

Förutom att driva sitt pedagogiskt utvecklingsprojekt vid sin institution kommer de pedagogiska ambassadörerna också att stödja kollegor, leda pedagogiska diskussioner i till exempel seminarieform samt initiera och driva lärardagar där man tar upp frågor som är relevanta för lärarkollegiet vid institutionen.

Om pedagogiska ambassadörer

Pedagogiska ambassadörsprojektet startade 2015 och drivs av Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL). Syftet med projektet är att stimulera pedagogisk utveckling vid universitetets institutioner. Ett pedagogiskt ambassadörsprojekt är ett samarbete mellan CeUL och aktuell institution. Projektet finasieras sedan år 2020 av rektors kvalitetsmedel. Alla ambassadörer får tillgång till stöd under projektet då de får en egen erfaren pedagogisk utvecklare som mentor. De pedagogiska ambassadörerna träffas också regelbundet för att stödja och inspirera varandra inom ramen för en seminarieserie.

Läs mer om pedagogiska ambassadörsprojektet