Publicera om sin pedagogiska utveckling — går det?

Utforska en didaktisk fråga som är relevant för just din ämnesundervisning. Fördjupande kurs där du lär dig mer om hur du arbetar med utveckling av undervisning baserat på aktuell forskning och hur du bygger ett akademiskt lärarskap.

Tidigare deltagare om kursen:

Det har varit mycket värdefullt att lära sig om andra projekt från andra ämnesområden och får en förståelse om hur andra utvecklingsområden och studier kan bidra till mitt eget fält. Fantastiska och engagerade kurskollegor!

Tack för en mycket bra, givande och välstrukturerad kurs!

Vem är kursen för?

Du är universitetsläraren som vill fördjupa dig i en högskolepedagogisk fråga med relevans för undervisning i just din specifika disciplin. Kursen är tvåspråkig, du kan välja om du vill samtala och skriva på engelska eller svenska.

Om kursen

Här arbetar du med ett fördjupande utvecklingsprojekt med stöd av en handledare från Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL). Kanske har du redan ett material som du behöver stöd i att utveckla och bearbeta, till exempel ett arbete från en UL2-kurs. Du kan arbeta med kursprojektet enskilt, eller tillsammans med två eller fler kollegor från samma institution. Det är till och med en fördel om ni är fler som arbetar med projektet tillsammans.

Uppskattad minikonferens

Kursen bidrar till att din undervisning tydligare blir forskningsbaserad utifrån ämnesdidaktiska kunskaper. Den bidrar också till din professionella utveckling inom området akademiskt lärarskap (eng. Scholarship of Teaching and Learning), då resultaten från kursdeltagarnas studier delas med andra kollegor vid en avslutande minikonferens. Minikonferensen brukar vara mycket uppskattad av deltagarna.

Kursen omfattar cirka fem veckors heltidsstudier, motsvarande 7,5 hp högskolepedagogisk kompetensutveckling. Vi träffas online vid fem obligatoriska seminarier och har en avslutande träff på campus. Den 22 februari 2024 drar vi igång.

Vi som håller i kursen är Elias Schwieler, universitetslektor och Max Scheja, professor i högskolepedagogik och vi är båda verksamma inom CeUL.

Välkommen!

Läs mer om kursen och anmälan