Temadag: Samverkansinlärning — pedagogisk metod för ökad genomströmning

Påverka studenternas studieresultat, studieteknik och välmående! Ta del av erfarenheter från samverkansinlärning (SI) från studenter, SI-ledare, metodhandledare och lärare.

Centrum för universitetslärarutbildning i samarbete med SI-verksamheter inom Stockholm trio bjuder in till högskolepedagogisk temadag för universitetslärare som nyfikna på utveckling av undervisning i kollegial samverkan.

Målgrupp: Du vill utveckla pågående SI-verksamhet eller vill veta mer om metoder, utbildningsmöjligheter, kostnader och vinster. Du är universitetslärare vid Stockholms universitet, Kungliga tekniska högskolen eller Karolinska institutet.

Tid: 16 november 2023, kl 13–16

Plats/hitta till: Stockholms universitet Campus Albano, Lärosal 16, hus 2, plan 2

Preliminärt program

Fikapaus ingår och vi bjuder på fika.

Introduktion och välkommen Sama Aghai, SI-samordnare vid SU
  • Vad är SI-verksamhet?
  • Vad finns det för verksamhet i Stockholm?
  • Hur startar man?
Sama Aghai, SI-samordnare vid SU
  • Vad säger studenterna som deltar i SI i sin utbildning?
  • Vad säger SI-ledare om att leda en SI-möten?
  • Vad säger lärarna som använder SI i sina kurser?
  • Vad säger forskningen om effekterna av SI?

Valbart: Ta del av det som intresserar dig mest

• Praktiska exempel på hur ett SI-möte kan gå till, tre exempel.
  • Ekonomi/administration för SI-verksamhet. Om tidsåtgång, kostnadsexempel.
  • Erfarenheter från SI på gymnasiet.

Om Samverkansinlärning

Samverkansinlärning (SI) är en pedagogisk metod där seniora studenter guidar mer juniora studenter i hur de kan ta sig an studierna i ett specifikt ämne. Forskning har pekat mot goda effekter både vad gäller studenternas engagemang och hur väl de klarar sina studier.

Studenterna träffas regelbundet i mindre studiegrupper om mellan 5 och 15 deltagare under ledning av en student som läst kursen tidigare och som fungerar som förebild och guide, dock inte som lärare. SI-ledarens uppgift är att hjälpa studenterna att vaska fram och explicitgöra de moment i kursen som upplevs som svåra, att agera som övningsledare och moderator i diskussioner för att behandla och lösa dessa svåra moment. SI-ledaren ska alltså hjälpa studenterna att tillsammans hitta svaren på sina frågor och att arbeta effektivt och målmedvetet i grupp.

Mer om SI-verksamhet

SI hos Europeiskt centrum för SI-PASS samverkansinlärning

Pedagogeeks: Samverkansinlärning (24 minuter video) - se den gärna innan temadagen.

Samverkansinlärning vid SU

Varmt välkommen!

Anmälan

Temadagen är öppen för alla intresserade inom Stockholm trio. Boka din plats senast 9 november. Vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här och nu!

Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss.

E-mail: ceul@su.se

Arrangörer är SI-verksamheter inom Stockholm trio.