Tidigare temadagar

Jonas Aspelin om relationskompetens i högre utbildning

Föreläsning: Relationskompetens i högre utbildning — för fungerande samspel och en god lärmiljö

Föreläsning med Jonas Aspelin om relationskompetens. Relationskompetens är viktigt kompetens när vi skapar goda pedagogiska lärmiljöer och kan i många fall vara helt avgörande för ett kvalitativt lärande. Lär dig mer om hur du stärker din roll som lärare och samtidigt förbättrar studenternas lärande genom ett fungerade samspel.

Jonas Aspelin med workshop om relationskompetens i högre utbildning

Workshop: Utveckla din relationskompetens för fungerande samspel i undervisningen

Workshop med Jonas Aspelin där du får möjlighet att lära dig mer om relationskompetens för ett fungerande samspel i din undervisning. Tillsammans med kollegor jobbar du med "case" som deltagarna upplevt i sin egen undervisning. Metoden Critical Incident Analysis hjälper oss identifiera avgörande aspekter i relationellt utmanande situationer, förankra händelsen i relationell teori och hitta alternativa sätt att hantera liknande situationer framöver.

Pedagogiska ambassadörer 2018

Pedagogiska ambassadörer berättar om utvecklingsprojekt vid sina institutioner

Pedagogiska ambassadörer berättar om pedagogiska utvecklingsprojekt de genomfört vid sina institutioner under året — vad de har gjort och hur det gick. Välkommen till högskolepedagogisk temadag då arbetet med 2018-års pedagogiska ambassadörsprojekt presenteras. En dag för dig som vill veta mer om utveckling av undervisning i kollegial samverkan.

Samverkans-Inlärning (Supplemental Instruction) — pedagogisk modell för ökad genomströmning

Samverkans-Inlärning (SI-PASS) är en pedagogisk modell som hjälper studenter att lyckas på svåra, ofta inledande kurser. Studenter ökar sina möjligheter till bättre studieresultat, lär sig att lära och skapar samtidigt ett kontaktnät av studiekamrater. Andra färdigheter som förbättras är problemlösning, lagarbete och samverkan, kritiskt tänkande och att presentera inför grupp. Inspirerande föreläsning om erfarenheter och forskning om Samverkans-Inlärning med Leif Bryngfors, Lunds universitet och lärare och studenter vid Stockholms universitet.

Pedagogiska ambassadörer 2017

Högskolepedagogisk temadag: Pedagogiska ambassadörsprojekt 2017

Välkommen till högskolepedagogisk temadag då arbetet med 2017-års pedagogiska ambassadörsprojekt presenteras. En dag för dig som vill veta mer om utveckling av undervisning i kollegial samverkan.

Högskolepedagogisk lunchföreläsning: Pedagogisk skicklighet – vad är det och hur kan det bedömas?

Visad pedagogiska skicklighet är idag ett behörighetskrav vid anställning av lärare inom svensk högre utbildning. Därför är det extra viktigt att bedömningar av lärares pedagogiska skicklighet sker omsorgsfullt och sakligt. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet och hur kan man bedöma det?

Workshop: Bedömning av pedagogisk skicklighet

Vid anställning och befordran av lärare ska ofta pedagogisk skicklighet bedömas. Ibland anlitas särskilt pedagogiskt sakkunniga för denna bedömning. I denna workshop tittar vi närmare på vad ett pedagogiskt sakkunniguppdrag går ut på, vilka kriterier som används och hur ett utlåtande om pedagogisk skicklighet kan se ut.

Pedagogiska ambassadörer

Högskolepedagogisk temadag: Pedagogiska ambassadörsprojekt 2016 redovisas

Välkommen till högskolepedagogisk temadag då arbetet med 2016-års pedagogiska ambassadörsprojekt presenteras. En dag för dig som vill veta mer om utveckling av undervisning i kollegial samverkan.

Kontakt

Om du har några frågor om våra högskolepedagogiska temadagar är du välkommen att kontakta vår projektkoordinator.

Karin Christoffersson

Tfn: 08-16 4093

AKTUELLA TEMADAGAR

3 DECEMBER

Pedagogiska ambassadörer 2019 berättar om pedagogiska utvecklingsprojekt de genomfört vid sina institutioner under året — vad de har gjort och hur det gick.