Aktuella workshopar
- 26 jan Online workshop: Skapa kognitiv och social närvaro i undervisning online Så ökar du upplevelsen av närvaro i din undervisning online, både för dina studenter och dig som lärare. Utöka din pedagogiska verktygslåda inför höstterminen, lär dig använda modellen ”Community of Inquiry”. Du skapar en dynamisk undervisning som stödjer kognitiv, pedagogisk och social närvaro för ökat lärande.
- 28 jan Online workshop: Nå alla dina studenter ─ så samarbetar du med en teckenspråkstolk Har du en eller flera döv/hörselskadade studenter i ditt klassrum? Då står du kanske inför en ny språksituation? Lär dig skapa undervisning där även studenter som använder teckenspråk blir delaktiga. Workshop för universitetslärare med gott om frågeutrymme och övningar som ökar din förståelse för simultantolkningens utmaningar.
- 02 feb Online workshop: Seminariet som undervisningsform Vilka mål för studenternas lärande är lämpliga i samband med seminarieundervisning? Hur kan du lägga upp, organisera och leda seminarier så att både du och dina studenter får ut vad ni förväntar er? Inspirerande workshop för dig som vill utveckla nya och befintliga seminarier i din undervisning.
- 03 feb Online workshop: Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare Vilka erfarenheter av undervisning har nya studenter med sig från gymnasiet? Hur kan du hjälpa dina studenter att utvecklas till självständiga inlärare? Med stöttande undervisning kan du som lärare överbrygga det glapp som många studenter upplever mellan gymnasiets undervisningsformer och högre studier, och på så vis också minska avhopp och öka genomströmningen på dina kurser.
- 08 feb Online Workshop: Digital Active Learning Would you like to create a teaching and learning context that activates, challenges and motivates your students? Active learning is an umbrella concept for a number of teaching approaches that encourage students to engage in the various steps in the learning process. These approaches and methods can also be used in digital environments by combining synchronous and asynchronous teaching. In the workshop we investigate and discuss what interactive and collaborative teaching options are offered with Zoom and Athena as the basis.
- 11 feb Online workshop: Så gör du en professionell videoinspelning på kontoret eller hemma Universitetslärare producerar allt mer media hemma och på sina kontorsrum. Det kan handla om förinspelad film till Omvänt klassrum eller direkt kommunikation via till exempel Zoom. Hur gör du då dina produktioner på ett professionellt sätt? Lär dig mer i virtuell workshop med mediepedagog Jonas Collin.
- 12 feb Online workshop: Så blir individuella studieplanen ett pedagogiskt verktyg i forskarhandledningen Visste du att doktoranders individuella studieplan kan användas som ett effektiv konstruktivt verktyg i din forskarhandledning? I den här workshoppen får du nya perspektiv och ett starkt verktyg att använda i handledningen samt en uppdatering av de regelverk som omger forskarutbildningen vid just Stockholms universitet.
- 15 feb Online Workshop: ABC metoden för kursdesign Med ABC-metoden skapar du och dina kollegor välstrukturerade kurser med en inspirerande blandning av läraktiviteter som stödjer studenters lärande. Läraktiviteterna kan användas i både fysiska och digitala rum inom områdena; inhämta kunskap, samarbeta, diskutera, utforska, tillämpa och praktisera, skapa. Workshoppen är anpassad för att bland annat skapa kurser i Athena. Delta gärna i lärarlag med fokus på en av era kurser.
- 15 feb Online Workshop: Pre-recorded video lectures and other ways to use video in your online teaching Many students want lectures to be recorded. What are the advantages of this, and what is the best way to record? Does it matter if you are recording a live lecture in Zoom or lecturing to a camera in your office for the film to be seen afterwards? What should you think about before and while filming a lecture? How can pre-recorded videos change teaching? What happens when students can see recordings at any time or only for a certain period? How can the students' own video recordings be used in the course?
- 19 feb Online Workshop: Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language This workshop has been designed for non-native English speaking university teachers who teach (or plan to teach) their subject matter in English. The aim is to help participants reflect on their own teaching strategies with respect to the teaching language and how these relate to student learning.
- 22 feb Online workshop: Can we really develop Wikipedia assignments at the university? Wikipedia is a well-used source of knowledge. Its reputation has also become better within the academy and formal education, not only being the everyday target for looking up things. However, in order for Wikipedia to be used to its full potential, we must know both how it functions, how we can work with it in a source critical manner, and how we ourselves can contribute to the medium.
- 26 feb Online Workshop: Group supervision of PhD students ─ a way to increased participation and learning This workshop, aimed for supervisors of PhD students provides you with insights into the benefits of collective supervision and supervision collectives as a way to support PhD students in the writing of their thesis. The workshop allows you to discuss the benefits of collective supervision of PhD students from different perspectives.
- 10 mar Online workshop: Aktivt lärande i digital miljö Hur skapar du en lärandemiljö som aktiverar, utmanar och motiverar dina studenter? Aktivt lärande är ett samlingsbegrepp för en rad metoder som bygger på att studenter på olika sätt engageras i lärandeprocessens olika steg. Metoderna kan även användas i digital undervisning genom att bland annat kombinera asynkrona och synkrona undervisningsinslag. Välkommen till en workshop där vi också undersöker och diskuterar möjligheter till interaktiva undervisningsformer i Zoom och Athena.
- 18 mar Online workshop: Video i dina kurser ─ motiverande kursdesign och skärminspelning Workshop för universitetslärare som vill förstå hela processen i att skapa en videoinspelning för din kurs, ifrån konceptutveckling och manus till skärminspelning och publicering. Vi arbetar med konceptutveckling; mål, målgrupp och strategi, motivationsdesign och dramaturgi; både i filmerna och i kursen som helhet samt skärminspelning med hjälp av Videotjänsten vid SU och publicering av filmen i Athena och andra plattformar.
- 18 mar Online Workshop: Cultivating research environments at a distance A workshop for you who have the role of Director of studies for PhD education, research group leader or PhD supervisor at Stockholm University. Based on recent research on how contextual factors interact with research productivity together with research on learning environments in an online environment, we will in this workshop discuss strategies and tools for creating a fruitful research environment for PhD students.
- 23 mar Online workshop: Så jobbar du med studenters skrivkompetens Vad ser dina studenter som utmanade i sitt skrivande? Hur du kan stärka dina studenter som skribenter? Workshop om hur du arbetar med utveckling av studenters skrivkompetens. Med stöttande undervisning och utvecklande återkoppling på studenttexter kan du uppmärksamma studenter på ofta osynliga konventioner som hör ihop med akademiskt skrivande. Något som också bidrar till breddat deltagande och ökad genomströmning.
- 26 mar Online Workshop: Färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper Samverkansinlärning (SI) som idag används på ett flertal institutioner vid Stockholms universitet har en lång historik och mycket empirisk forskning talar för att modellen leder till förbättrat studieresultat. Under den här workshopen får du en introduktion till SI som ett pedagogiskt verktyg samt möjlighet att ta del av erfarenheter från tre institutioner vid Stockholms universitet som arbetat med metoden i sina utbildningar. Strävar du som lärare efter färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper hos dina studenter? Välkommen till en introduktion i Samverkansinlärning!
- 26 mar Online workshop: Lärsekvenser i Athena för självständigt lärande I workshopen undersöker vi hur man med hjälp av lärsekvenser i Athena kan skapa ett mer strukturerat och progressivt lärande för studenterna också när vi som lärare inte är närvarande - utan att det spräcker kursens timramar!
- 13 apr Online workshop: Using and reusing open resources What open educational resources are available in your subject area? How can you find them, and how are you allowed to use them? How can resources that others have prepared and made available enrich your courses?
- 15 apr Online workshop: Video i dina kurser ─ intervju och inspelningsteknik med mobiltelefon Dagens mobiltelefoner har ofta en mycket bra kamera. Med hjälp av den kan du göra intervjuer och filma i miljöer utanför föreläsningssalen. I workshoppen lär du dig göra bra inspelningar med din mobiltelefon. Hur du får professionell kvalité på videobild och inspelningsmiljö, får till riktigt bra ljud och ljus, gör en intervju och slutligen redigerar materialet till en schysst film.
- 20 apr Online Workshop: ABC method for course design This workshop offers tools for analysing and developing the course design of your course. The workshop is online and based on the ABC method for developing course design. Bring your colleagues and take the workshop as a teaching team.
- 21 apr Workshop: Online discussion and argumentation in teaching In this workshop we will explore how to use asynchronous online discussion and argumentation in teaching. Taking a highly hands-on approach, the workshop will arm participants with different teaching activities and teaching resources that they can make use of for their own lessons, in Athena and other systems. The workshop is a collaboration between Stockholm University and the Singapore University of Social Sciences, co-taught by lecturers from the two Universities.
- 22 apr Online-workshop: Video i dina kurser — skapa bättre filmer med redigering Oavsett om du vill göra en avancerad film eller bara klippa ihop olika tagningar kommer du att behöva använda ett videoredigeringsprogram. Vi visar dig hur redigering hjälper dig att skapa bättre filmer. Vi använder programmet Camtasia och tittar på de vanligaste verktygen.
- 04 maj Workshop: 12 steps to succeed as a teacher This workshop is aimed for new seminar leaders, doctoral students or to those with many teaching hours looking for new impulses, ex: Insights into communication with students about learning processes and teaching.
- 05 maj Online workshop: Source criticism or plagiarism in higher education? Source criticism is a challenge in higher education as many students do not pay sufficient attention to the diversity of sources, they want a quick access to facts that they can reuse. This workshop on the topic of plagiarism gives you the opportunity to work on real case studies to see how to detect plagiarism attitudes at an early stage and how to prevent most of these cases from happening in the future.