Axfood besöker kursen Corporate Finance

Den 4 mars deltog Alexander Bergendorf, IR-chefen på den svenska livsmedelsjätten Axfood, i ett seminarium på kursen Corporate Finance som ingår i Kandidatprogrammet i företagsekonomi.

Seminariet var en interaktiv session med cirka hundra studenter där Bergendorf svarade på frågor om Axfood i en dialogform modererad av två studenter Alexander Roskrona och Rickard Mårkell.

Efter seminariet uttryckte Alexander Bergendorf att han var imponerad över studenternas kunnande och den höga nivån på frågor och diskussion.

Caseföretag

På kursen Corporate Finance fungerar Axfood som ett caseföretag, utifrån vilket beräkningar och diskussioner baseras på under tre veckor. Olika aspekter som bolagsstämma, val av styrelse, intressenter, ägarstruktur, vision och strategi, risker, avkastningskrav, utdelningspolicy och kapitalstruktur diskuteras och analyseras. Alexander Bergendorf deltog inför studenternas sista uppgift som är en DCF-värdering av Axfood.

Alexander Bergendorfs engagemang och vilja att dela med sig av kunskap om Axfood på ett pedagogiskt sätt, berikar studenternas förståelse, inte bara specifikt för Axfood, utan även generellt för ämnet Corporate Finance.

- "Alexander Bergendorfs engagemang och kunnande tillför verkligen oss studenter mycket genom att ge ytterligare en dimension. Oerhört givande och ett stort tack till Alexander Bergendorf från alla studenter" säger moderatorn Alexander Roskrona.

Alexander Bergendorf, IR-chefen på Axfood detog i undervisningen på kursen Corporate Finance.
Alexander Bergendorf, IR-chefen på Axfood detog i undervisningen i ett seminarium på kursen Corporate Finance.

Om kursen Corporate Finance

Kursen Corporate Finance ges under period 2 både på våren och hösten och riktar sig främst till kandidatstudenter inom företagsekonomi, under sitt tredje år, men lockar även intresse från flera masterstudenter. Axfoods deltagande i kursen markerar deras engagemang för att stödja akademisk utbildning och ge studenterna möjlighet att tillämpa teori i praktiken.

Läs mer om kursen Corporate Finance