Företagsekonomen möter – SBS nya samtalsserie

På eftermiddagen den 20 september möttes Karin Berglund, professor och stf prefekt, och Victor Malm, kulturchef Expressen, i ett spännande samtal kring ämnet företagsekonomi.

Detta var premiären av SBS nya satsning Företagsekonomen möter – en samtalsserie där en forskare vid SBS möter någon från det omgivande samhället för att samtala om ett aktuellt ämne. Samtalet modererades av Carl Cederström, docent i företagsekonomi och författare samt initiativtagare till samtalsserien.

Victor berättade inledningsvis att han tidigare haft en ganska stereotyp bild av vad en företagsekonom sysslar med men att denna bild totalt ställdes på ända när han läste boken Guldmunken: en kärlekshistoria av Carl Cederström. Det var ett mysterium, tyckte Victor, att en sådan bok kunde vara författad av en företagsekonom.
Karin gav en översiktlig bild av ämnet företagsekonomi och framhöll ämnets komplexitet som en av dess styrkor.

Företagsekonomen möter
Victor Malm i samtal med Karin Berglund. Moderator Carl Cederström.

Företagsekonomi är ett brett samhällsvetenskapligt ämne, som innefattar såväl ekonomiska som sociologiska och filosofiska perspektiv, vilket ger studenterna verktyg att förstå och förhålla sig till samhället. En utbildning inom företagsekonomi grundar studenterna och ger dem förmågan att våga fatta beslut. Företagsekonomer studerar relationerna mellan organisation, individ och samhälle och kan få arbete inom samhällets alla sektorer och med varierande arbetsuppgifter.

Samtalet tog även upp relationen mellan akademin och den intellektuella offentligheten. Victor konstaterade att det har uppstått ett kompetensglapp. Det är numera sällan man ser personer röra sig fritt mellan den intellektuella offentligheten och universitetsvärlden, så som en gång var fallet.

Men samverkan sker inte bara genom skriven text. Karin och Carl betonade betydelsen av undervisning som ett annat sätt att kommunicera tydligt. Undervisningen är på sätt och vis den första, och största, kontaktytan med det omgivande samhället. Där förs forskning fram till många åhörare, även om den inte uppmärksammas medialt.

Kommande samtal

Nästa samtal i serien sker den 26 oktober då professor Jan Löwstedt möter Vesna Prekopic i ett samtal om skolan modererat av Åsa Plesner, doktorand. Håll utkik i kalendern efter tid och plats.
Terminens tredje samtal planeras till slutet av november då professor Mikael Holmqvist möter regissören Karin af Klintberg i ett samtal om den svenska kungen.