Finansiering för forskning om ledarskap i digitaliserade arbetsmiljöer

Nick Butler har mottagit forskningsfinansiering på 4 668 000 SEK från Vetenskapsrådet för forskningsprojektet Leading by Algorithm: Reconfiguring the Nature of Leadership in Digitalized Work Environments.

Projektet undersöker utvecklingen och tillämpningen av digitala ledarskapsverktyg i högpresterande organisationer. Målet är att få insikter om hur datadriven analys omvandlar ledarskapets natur och omfattning i digitaliserade arbetsmiljöer. Projektet tar upp två huvudfrågor: Hur förändras ledarskapsuppgiften av algoritmer, och hur påverkar datadriven analys förhållandet mellan ledare och följare? Tillsammans med Dr. Sverre Spoelstra vid Copenhagen Business School och Dr. Emilie Hesselbo vid Lunds universitet genomför Nick Butler kvalitativ forskning inom den svenska tekniksektorn. Projektet pågår från januari 2024 till december 2026.

Nick Butler är docent vid Managementsektionen, Stockholm Business School sedan 2016. Tidigare arbetade han som postdoktorforskare vid Lunds universitet och som föreläsare vid St Andrews University, Skottland. Innan dess genomgick han utbildning vid universiteten i Warwick, Sussex och Leicester i Storbritannien.

Nick Butler
Nick Butler, docent vid Managementsektionen.

Läs mer om Nick Butler