Forskningsanslag till Stockholm Business School

Jan Wallanders och Tom Hedelius stiftelse samt Tore Browaldhs stiftelse har beslutat dela ut följande forskningsanslag till Stockholm Business School.

Leading by algorithm: Reconfiguring the nature of leadership in digitalized work environments, 1 500 tkr, Nick Butler, Managementsektionen

Projektet undersöker utvecklingen och tillämpningen av digitala ledarskapsverktyg i högpresterande organisationer. Målet är att få insikter i hur datadrivna analyser förändrar ledarskapets natur och omfattning i digitaliserade arbetsmiljöer. Projektet behandlar två huvudfrågor: 1) Hur förändras ledarskapsuppgifterna av algoritmer? 2) Hur påverkar datadrivna analyser förhållandet mellan ledare och följare?

Projektet utforskar möjligheterna och utmaningarna som organisationer står inför när mjuka ledarskapsfärdigheter kombineras med automatiserade insatser. Datainsamlingen bygger på en kvalitativ metodologi och använder halvstrukturerade intervjuer med produktutvecklare och högre chefer samt observationer av centrala strategiska möten i deltagande organisationer.

Corporate information, trading, and equity market liquidity, 1 500 tkr, Lars Nordén, Finanssektionen

På en effektiv aktiemarknad avspeglar aktiepriserna all information. Företagsinformation blir allmänt känd genom kvartalsrapporter och pressmeddelanden. När informationen är känd uppdateras aktiepriserna genom handel eller genom att likviditetsgaranterna ändrar sina noterade priser. Privat information blir känd genom handel. Oinformerade investerare förlitar sig på effektiva marknader för att få korrekta priser när de handlar. När likviditetsgaranterna riskerar att handla med informerade investerare erbjuder de sämre likviditet.

Vi undersöker hur företagsinformation och informerade investerares handel påverkar likviditeten på aktiemarknaden och hur man ska mäta dessa effekter.

Exploring the new finance: Meme stocks, melt-ups, and going green, 1 800 tkr, Håkan Jankensgård, Finanssektionen

I detta projekt kommer vi att undersöka hur privatinvesterare beter sig och presterar som svar på flera nya fenomen som har dykt upp på finansmarknaderna under de senaste åren. Efter finanskrisen i slutet av 2000-talet upplevde världen en lång period av relativ stabilitet som visade sig radikalt förändra hur marknaderna betraktade risk och avkastning. Under Covid-19-pandemin genomgick privatinvesterande en renässans när människor med för mycket tid och pengar började investera på börsen, och sociala medier blev en kraft att räkna med.

Som en följd av detta har den finansiella vokabulären behövt utökas för att inkludera exempelvis så kallade "meme-aktier" och "melt-ups", vilket innebär en starkt lokal och sociala medier-driven boom. Samtidigt började en ökad efterfrågan på "gröna tillgångar" påverka hur kapital allokeras och därigenom hur tillgångar prissätts.

Vår forskning kommer att undersöka hur privatinvesterare bidrar till att generera dessa fenomen och hur de slutligen presterar inom dem. Mer kunskap om dessa frågor är önskvärt eftersom denna investerarkategori ofta framställs som mindre sofistikerad och i behov av reglering för att skyddas, även om anekdotiskt bevis tyder på att deras användning av sociala medier ibland har gett dem övertaget. Genom att sträva efter denna kunskap kommer vi att dra nytta av tillgång till unika högfrekventa ägarlistor som ger oss möjlighet att lära oss om finansmarknaderna från en ny vinkel jämfört med de traditionellt använda orderböckerna.

Jan Wallanders och Tom Hedelius stiftelse samt Tore Browaldhs stiftelse har till ändamål att stödja samhällsvetenskaplig forskning inom främst företagsekonomi, nationalekonomi och ekonomisk historia.

Läs mer om stiftelserna