Hållbarhet och ESG-frågor i undervisningen
Två av Swedbanks hållbarhetsexperter var gästföreläsare på kursen Marknadsföring 1, Grundläggande marknadsföring den 9 april. Gästföreläsarna var inbjudan av kursansvariga Anders Parment.
Ismira Hodzic, specialist på hållbara lån, och Marcus Samuelsson, ESG-företagsrådgivare, höll en mycket uppskattad föreläsning där de presenterade hur Swedbank arbetar med att främja miljömässig och social hållbarhet. Presentation omfattade även en bredare diskussion om finansiell hållbarhet och betydelsen av bankens engagemang i samhällets omställning. Båda är verksamma i Swedbanks ESG team, som arbetar både direkt med företagskunder för att stödja dem i deras omställning och samtidigt stärka företagens konkurrenskraft, men även internt genom att öka kunskapen om hållbarhet hos rådgivare och analytiker.
Kursen Marknadsföring 1/Grundläggande marknadsföring ingår i första terminen på Kandidatprogrammet i företagsekonomi och Kandidatprogrammet i marknadskommunikation.
Läs mer om kursen Marknadsföring 1
ESG, environmental, social, and governance (miljömässiga, sociala och styrningsmässiga) är olika områden, miljöfrågor, sociala frågor och företagsstyrning som kan beaktas vid investeringar. Att investera med hänsyn till ESG kallas ibland ansvarsfullt investerande eller påverkansinvesteringar.
Senast uppdaterad: 11 april 2024
Sidansvarig: SBS