Nya artiklar om geopolitik, världsekonomin och internationellt företagande

Tre nya vetenskapliga artiklar presenterar aktuell forskning om geopolitik, världsekonomin och internationellt företagande. Artiklarna är skrivna av professor Tony Fang tillsammans med medförfattare. Tony Fang är verksam vid Management sektionen.

Artikeln "The Tech Cold War, the multipolarization of the world economy, and IB research" handlar om ett av vår tids hetaste ämnen, dvs den ökande rivaliteten mellan USA och Kina och dess inverkan på världsekonomin och forskningen inom internationellt företagande. Artikeln är skriven av Professor Tony Fang tillsammans med Professor Rosalie Tung, Simon Fraser University, och Professor Ivo Zander, Uppsalas universitet, och publiceras på International Business Review i december nummer 2023.

Läs artikeln "The Tech Cold War, the multipolarization of the world economy, and IB research"

Sanktioner, motsanktioner och sekundära sanktioner mot stater, organisationer, företag och individer används i allt högre grad som ett verktyg för att nå geopolitiska mål. Artikeln "International business under sanctions" ger ett ramverk för att definiera och fånga detta icke-marknadsfenomen i affärsvärlden. Artikeln finns publicerad på Journal of World Business (JWB, april 2023) och är skriven av forskarteamet som består av professor Tony Fang, Professor Klaus Meyer/Western University, Professor Andrei Panibratov/EMLV Business School Paris, Professor Mike Peng/University of Texas at Dallas och Professor Ajai Gaur/Rutgers University.

Läs artikeln "International business under sanctions"

Artikeln "Disruptive knowledge in international business research" uppmanar till att bedriva akademiskt robust forskning som ger banbrytande kunskap med inflytande på samhället och inte bara producera konsoliderande kunskap. Artikeln är publicerad på Journal of International Business Studies (JIBS, december nummer 2023) och skriven av professor Tony Fang med Professor Rosalie Tung/Simon Fraser University, Professor Gary Knight/Willamette University, Professor Pervez Ghauri/University of Birmingham och Professor Shameen Prashantham/China Europe International Business School.

Läs artikeln "Disruptive knowledge in international business research"

Professor Tony Fang, verksam vid Managementsektionen.

Läs mer om författarna

Professor Tony Fang, Stockhol Business School

Professor Rosalie Tung, Simon Fraser University

Professor Ivo Zander, Uppsala universitet