Stipendium till forskning om entreprenörskap i Ukraina

Martin Johanson, forskare och docent vid Marknadsföringssektionen, Stockholm Business School, har tilldelats 450 000 kr av familjen Knut & Ragnvi Jacobssons stiftelse för sitt forskningsprojekt ”Entreprenörskap och krig – hur överlever företag och människor i Ukraina?”.

Martin Johanson disputerade i företagsekonomi 2001 vid Uppsala universitet och ägnade de nästkommande tio åren att studera övergången från plan- till marknadsekonomi i Ryssland för att sedan byta inriktning och ha internationellt entreprenörskap som sitt huvudintresse. Han studerar främst snabbväxande småföretags internationalisering.

I samband med Rysslands invasion av Ukraina bestämde Martin sig för att kombinera sina två kunskapsområden och analysera entreprenörskapets roll i ett land om befinner i ett fullskaligt krig.

Det stöd han erhållit från Familjen Knut & Ragnvi Jacobssons stiftelse kommer att användas för att samla in data i realtid i Ukraina. Flera ukrainska lärosäten deltar redan i projektet där intervjuer med entreprenörer genomförs. Projektets unika karaktär innebär en öppen och explorativ ansats där han ämnar öka kunskapen om förutsättningar för entreprenörskap samt om entreprenörskapets funktion och roll i ett land som genomlever ett krig.

Martin Johanson

Martin Johanson har publicerat en stor mängd artiklar i framstående internationella tidskrifterna inom entreprenörskap, marknadsföring och internationellt företag. Han har arbetat som diplomat och konsult i flera av de forna sovjetrepublikerna. Sedan 2022 arbetar han på Marknadsföringssektionen, Stockholm Business School vid Stockholms universitet.

Läs mer om Familjen Knut & Ragnvi Jacobssons stiftelse