Upplevd ensamhet i arbetslivet

En av två kontorsarbetare upplever ensamhet på sina jobb. Ändå har ensamhet inte undersökts inom management och organisationsforskning i någon större omfattningen. Hur människor upplever och hanterar ensamhet på jobbet är fortfarande relativt outforskat.

I en ny avhandlingen Lonely in Company bidrar Markus Oljemark med kunskap om hur ensamhet upplevs på arbetsplatser.

Avhandlingen är en monografi, en kvalitativ studie om ensamhet, tillhörighet och längtan efter erkänsla på arbetsplatsen. Markus skrev sin masteruppsats om distansarbete och fysisk isolering. När Markus började på doktorandprogrammet blev det en logisk följd att utforska känslan av ensamhet i situationer där vi är fysiskt närvarande med andra, på arbetsplatsen. Han har samlat in data genom intervjuer och enkätmaterial från 45 svenska kunskapsarbetare som har personlig erfarenhet av ensamhet på jobbet. Avhandlingen innehåller också en nätnografisk studie, en undersökningsmetod som används för att studera människors attityder och beteenden online. Den nätnografiska studien belyser hur människor diskuterar ensamhet på jobbet online. Materialet har analyserats både narrativt och tematiskt.

Resultaten visar att upplevd ensamhet på arbetsplatser kan vara paradoxalt och motsägelsefullt mellan önskad gemenskap och individualitet. Det kan vara både närhetssökande beteende och ett socialt tillbakadragande. I avhandlingen presenteras tre olika perspektiv på varför människor kan känna sig ensamma på jobbet, det är social alienation (social avskildhet), self-alienation (självavskildhet) och icke uppfyllda förväntningar på erkännande. I det sista perspektivet, kan ensamhet omformuleras till en önskan om större erkännande som kan leda till mer effektiva hanteringsstrategier för att nå en förändring. I avhandlingen betonas att känslor kan ge både fördelaktiga och ogynnsamma resultat beroende på sammanhanget. Den lyfter fram ensamhetens potentiella konstruktiva roll i att främja följsamhet till sociala normer och självdisciplin, samtidigt som den varnar för farorna med överdriven konformitet, såsom självavskildhet och ytliga relationer.

Markus Oljemark och Carl Cederström
Markus Oljemark och handledare Carl Cederström

Med hjälp av erkännandeteorier visar avhandlingen nya perspektiv på arbetsplatsrelaterad ensamhet där det inte handlar om att vara ensam d v s själv utan om att känna sig osedd, ohörd och obetydlig. Ensamhet blir en ”passion för erkännande” där passion kan ses som en stark önskan relaterad till en individs självkänsla. I avhandlingen diskuteras ensamhetens möjliga roll på arbetsplatser och att människors strävan efter erkänsla och upplevda ensamhet kan bidra till både social ordning och sociala konflikter i organisationer.

Opponent Professor Peter Case, Bristol Business School, University of the West of England och Markus
Opponent Peter Case, Bristol Business School, University of the West of England och Markus Oljemark.

I slutändan tror jag att min forskning har fört nya perspektiv på ensamhet till bordet samtidigt som den utvidgar och fördjupar befintliga säger Markus Oljemark. Genom att presentera alternativa perspektiv på ensamhet samt belysa hur individer hanterar känslor på olika sätt, hoppas han att avhandling ska bidra som katalysator för djupare diskussioner kring ensamhet, både inom akademin och på arbetsplatser. Markus Oljemark disputerade vid Företagsekonomiska institutionen den 15 september.

Alla deltagare vid disputationen
Från vänster betygsnämnden; Docent Harko Verhagen, Professor Tommy Jensen, Docent Cecilia Cassinger, Professor Thomas Lennerfors. Markus Oljemark, handledare Docent Carl Cederström, opponent Professor Peter Case.

Läs avhandlingen Lonely in Company: A qualitative study of loneliness, belonging, and the passion for recognition at work