Utveckling och lansering av nya teknologier på marknaden

Avhandlingen "Unpacking the Value of Emerging Technologies: Experimentation, Communication and Knowledge Brokering" handlar om kommersialisering av nya teknologier som fortfarande är under utveckling och i tidig användningsfas och vars potentiella värde ännu inte har utforskats.

Det handlar om utvecklingen av Artificiell Intelligens (AI), Augmented Reality (AR), blockchain, drönare, Internet of Things (IoT), robotik, 3D-utskrift och Virtual Reality (VR).

Gulnar Nussipova disputerade med avhandlingen "Unpacking the Value of Emerging Technologies: Experimentation, Communication and Knowledge Brokering" vid Marknadsföringssektionen, Stockholm Business School den 12 oktober.

Gulnar Nussipova
Gulnar Nussipova med sin avhandling "Unpacking the Value of Emerging Technologies: Experimentation, Communication and Knowledge Brokering".

Hennes forskning visar att det är viktigt med ett kontinuerligt samarbete och samskapande mellan företag och kunder under hela produktlivscykeln. Traditionellt sett så har samskapande använts i idéfasen för att generera och förbättra idéer. De nya forskningsresultaten visar att det är lika viktigt att fortsätta samarbetet och engagera kunderna i en pågående interaktiv dialog. Detta tillvägagångssätt skiljer sig från att betrakta kundengagemang som en enskild händelse. Istället betonar det betydelsen av att upprätthålla en dynamisk pågående interaktion mellan företag och kunder, vilket möjliggör realtidsfeedback och samarbete. Genom detta kontinuerliga engagemang kan företag förbli smidiga, innovativa och förbättra sig baserat på utvecklande kundinsikter och behov inom ett dynamiskt ekosystem.

Gulnar Nussipova har använd kvalitativ metod med djupintervjuer, deltagande observation och analyserat dokument för att samla in data. Resultatet blev tre vetenskapliga artiklar. Varje artikel handlar på olika sätt om processerna - testning, kommunikation och att dela kunskap - som hjälper företag och kunder att förstå värdet av nya teknologier.

Processerna - testning, kommunikation och att dela kunskap - gör det lättare att förstå vad teknologin kan göra, får kunder att engagera sig mer och skapar en samarbetsvänlig miljö där man kan skapa värde tillsammans. Testning, kommunikation och att dela kunskap är alla viktiga för att förklara värdet av nya teknologier för kunder. De hänger ihop och förstärker varandra, och de är en del av en pågående cykel där man skapar värde. Det är viktigt att de samverkar, om en av dem saknas blir de andra mindre effektiva.

Processer som hjälper till att utveckla värdet av framväxande teknologier.

- "Innan jag började forska arbetade jag inom marknadsföring, produktledning och affärsutveckling. Den här yrkesbakgrunden gjorde det möjligt för mig att observera förändrade marknadstrender, interaktion med kunder och hur produkter introduceras på marknaden" berättar Gulnar.

- "När jag valde ämne för min avhandling, strävade jag efter att överbrygga klyftan mellan akademisk forskning och verkliga tillämpningar. Målet var att producera forskning som var akademiskt rigorös samtidigt som den hade tydliga konsekvenser för praktiker inom området. Mina tidigare erfarenheter vägledde mig i mitt val av ämne för avhandlingen" fortsätter hon.

Processerna - testning, kommunikation och att dela kunskap

I en B2B-miljö kan leverantörer utveckla experimentella plattformar för testning där relevanta intressenter kan använda teknologin. Testning kan tjäna ett dubbelt syfte: att hitta värdefulla tillämpningar och fördelar samtidigt som eventuella begränsningar avslöjas. Genom att testa kan kunder få direkt erfarenhet och därigenom bättre förstå teknologins användbarhet inom sina specifika sammanhang.

Förutom testning kan chefer uppmuntra en kultur av kontinuerligt samarbete med alla berörda intressenter. Genom att använda en iterativ strategi kan organisationer kontinuerligt finslipa teknikapplikationer och lösningar, vilket säkerställer att de förblir smidiga inför förändrade marknadskrav och nya möjligheter. Återkopplingsmekanismer är viktiga för att samla information, insikter och idéer från kunder som bidrar till utvecklingen.

Leverantörer behöver formulera en övertygande värdeproposition för att vinna marknadens acceptans. Att skapa en inledande värdeproposition för nya teknologier kan vara en utmaning. Därför är det klokt bibehålla en pågående dialog med sin kundbas för att följa hur uppfattningen av värde utvecklas över tiden.

Det kan också vara en god idé att leverantörer anlitar kunskapsmäklare. Avhandlingen visar att kunskapsmäklare fungera som ovärderliga mellanhänder som hjälper till att sprida information och främja samarbete mellan olika intressenter. Deras medverkan kan erbjuda djupa insikter i potentiella tillämpningar och fördelar och därmed berika hela ekosystemet kring framväxande nya teknologier.

Läs avhandlingen "Unpacking the Value of Emerging Technologies: Experimentation, Communication and Knowledge Brokering"

Alla deltagare

Från vänster:
Martin Johansson (ledamot i betygsnämnden, SBS)
Fredrik Nordin (handledare, SBS)
Gulnar Nussipova (nybliven doktor)
David Sörhammar (handledare, SBS)
Per Andersson (opponent, Handelshögskolan)
Lazar Rusu (reserv i betygsnämnden, DSV, SU)
Pejvak Oghazi (ledamot i betygsnämnden, Södertörns högskola)
Ali Yakhlef (handledare, SBS)
Emilia Rovira Nordman (ledamot i betygsnämnden, Mälardalens universitet)