Vilket stöd har egentligen medias larmrapporter i forskningen?

I fokus för det andra samtalet i samtalsserien ”Företagsekonomen möter”*, stod skolan som arbetsplats och samhällsutmaning. Denna gång utspelade sig samtalet mellan Vesna Prekopic, författare och f.d. rektor som precis skrivit boken ”Brottsplats: skolan” och professor Jan Löwstedt, som under många år forskat om svenska skolor.

Samtalet modererades av Åsa Plesner som är doktorand vid Företagsekonomiska institutionen, men också skoldebattör och en av initiativtagarna till Tankesmedjan Balans.

Samtalet tog en utgångspunkt i Jans och Vesnas ingång till och erfarenheter av skolan. Vesna beskriver sig själv som ”en arbetarklassunge med invandrarbakgrund” som sedan barnsben älskat böcker och läsande och fått höra hur viktig skolan är för möjligheten att skapa sig en framtid. Jan berättar hur han kom i kontakt med skolan i ett projekt, ganska snart efter att han disputerat, och hur han därefter intresserat sig för skolan både i sin forskning och undervisning. Han har bland annat undervisat rektorer på det rektorsprogram som ges vid Stockholms universitet. Under samtalets gång inser Vesna och Jan att de sannolikt också träffats i rektorsprogrammet, men då i rollen som lärare och student.

Vartefter samtalet pågår upptäcker de att de båda har en stark relation till förändring. Vesna genom sin vision om att skolan kan bidra, inte bara till kunskap, utan till en positiv förändring i barns liv och hopp om en bättre framtid. Jan genom sitt intresse för förändringsledning där han ser ledning i skolan som en kollektiv praktik och inte knutet till en individ. Samtalet om förändring böljar fram och tillbaka mellan erfarenheterna om att skolan verkligen kan vara kollektivt styrd, men för att detta ska fungera krävs en stabil miljö och/eller tillräckligt med resurser för att kunna styra i en riktnings så att förändring kan uppnås. Däremot blir det svårare om någon av dessa delar sviktar. Då kan bördan – som Vesna vittnar om i sin bok – bli omöjlig.

Vesna Prekopic, författare och f.d. rektor professor Jan Löwstedt om skolan som arbetsplats. Samtalet modererades av doktorand Åsa Plesner.

Här tar samtalet en vändning och, genom Åsas uppläsning av ett stycke i boken om förekomsten av hot och våld i skolan övergår samtalet till att handla om våld i skolan, och framförallt våld och hot om våld mot skolans personal, rektor inkluderad. Jan beskriver läsningen av Vesnas bok som en drabbande berättelse och förvånas av att han inte hört mer om temat under sina år vid rektorsprogrammet, där medverkande rektorer numera deltar i professionshandlednings-samtal där både utmaningar och svårigheter tas upp. Likväl vittnar Vesna om hur hon genom att berätta om sina erfarenheter från, vad hon kallar mitt livs svåraste år, fått två olika kommentarer: ”det här kände jag till, vad bra att någon berättar” och ”detta kände jag inte till, vad bra att någon berättar”. Enligt Vesnas utforskningar hade 336 av de fall av hot och våld som anmälts till Arbetsmiljöverket under 2022 också lett till sjukskrivningar.

I samtalet nystar de fortsatt i frågan om våld och landar efter ett tag i en diskussion om hur våld samtalas om. Kanske, tänker de, kan diskussionerna om ’stök’, som Jan känner igen från Rektorsprogrammet, vara ett sätt att tala om våld? Kanske, funderar Vesna, behöver vi bli tydligare med hur vi talar om saker i skolans värld – att kalla saker vid dess juridiska namn skulle kunna vara en början och att inte urskulda, i värsta fall, kriminellt beteende. Genom att sätta de ’rätta’ orden på vad som försiggås i skolans värld kan den viktiga pedagogiska verksamheten värnas och få utvecklas; vilket (inte att förglömma) är vad de allra flesta elever och lärare också önskar sig.

*Företagsekonomen möter är en samtalsserie där en forskare vid SBS möter någon från det omgivande samhället för att samtala om ett aktuellt ämne.