Stockholms universitet

Mentorskap ökar välmående

På det humanvetenskapliga området satsar man extra på doktoranderna. Mentorskap är en viktig del av doktorandernas akademiska resa. Håkan Salwén är en erfaren universitetslektor vid Stockholms universitet och aktiv mentor inom ramen för projektet Forum för doktorander.

 

Håkan Salwén
Håkan Salwén, Universitetslektor. Foto: Nicole Thorén

–När jag blev tillfrågad om att vara mentor svarade jag självklart ja! Både för att det är Åsa Burman som är projektledare, hon involverar andra så att det blir kul, rätt och lätt. Och dels för att det är spännande att få höra mentandernas problem och idéer. Det känns bra att kunna bidra till nästa generations forskare genom att kunna bjussa på mina erfarenheter. Det är också roligt att få lära sig om mentandernas forskningsfält, bekymmer och glädjeämnen och hur det fungerar på deras institution. Det är en allmänbildningsprocess.

Forum för doktorander har ett mentorskapsprogram, karriärseminarium och skrivarträffar. Syftet är att doktoranderna ska få vägledning i att utvecklas som forskare, må bra och bli klara på tid. Doktoranderna ska även känna sig extra sedda och trygga.

 

Minskad stress

De flesta som deltar i mentorskapsprogrammet har doktorandtjänster. Doktoranderna känner sig ofta pressade och arbetar för mycket. Det är därför viktigt att hitta en balans mellan privatliv och skrivande. Man bör hålla isär jobb och fritid. Mentorn kan hjälpa till att precisera problematiken och då kan mentanden lättare hitta en lösning. Alla val kan vara stressiga. Av den anledningen är det betydelsefullt med vägledning så att stressen minskar.

Håkan ser på sin mentorsroll som att ge mänskligt stöd och tips om karriärstrategi. Han betonar vikten av att skapa en öppen och tillitsfull och ombonad atmosfär. Det kan vara skönt för mentanden att bolla sin osäkerhet med sin mentor. Håkan har själv varit med om en tuff period då han varken hade anslag eller anställning. Han fick då byta spår under en tid och arbeta utanför akademien.

Håkan Salwén
Håkan Salwén Foto: Nicole Thorén

–Det kan vara bra för mentanden att veta att det finns andra som har varit i samma situation och har känt likadant. Därför är jag generös med att dela med mig av mina insikter till mentanden om hur man kan navigera. Jag berättar om hur jag gjorde, tänkte och hur det gick. Det är inget konstigt att göra andra saker ibland, trots att man har en viss riktning.

Vid mentorsträffarna ges tillfällen att fånga upp det som har hänt sedan sist. På det sättet kan man också visa att man bryr sig, vilket gör att stressnivån sjunker.  

–Min roll som mentor är att föreslå vem eller vart mentoranden ska vända sig i olika frågor. Jag har även bjudit in mentandern på egen privat fest, just för att han ska kunna nätverka och få tips från de andra gästerna.

En av de mest givande delarna av mentorskapsprogrammet, enligt Håkan, är möjligheten att se doktoranden utvecklas och växa och se att stressnivån sjunker hos doktoranden.

 

Matchning av mentor och mentand

Mentanderna skriver om sig själva och berättar varför de vill ha stöd från en mentor inför mentorsprogrammets start. Sedan parar projektledare, Åsa Burman, ihop dem utifrån olika behov och erfarenheter. Håkan har fått en ny mentand som är intresserad av utbildningsvetenskap. Det tycker Håkan är en bra match eftersom han själv har varit gymnasielärare i tio år.

Varje mentor har en mentand. Man träffar sin mentand tre gånger på våren och tre gånger på hösten. Sedan träffas alla mentorer och mentander tillsammans också tre gånger under året. Träffarna ska uppfattas som meningsfulla, berikande och bredda mentandens vyer. Mentandens och mentorns intressen ska kugga i varandra men de ska inte tillhöra samma fakultet.

–Jag tror att det är jättebra. Det kan vara skönt för doktoranden att prata med någon utanför sin egen institution som är från ett angränsande forskningsfält och få hjälp. Man får andra perspektiv. Dessutom kanske doktoranden uppskattar sin egen situation på ett annat sätt efter samtalet. Strukturer som funkar för andra kanske man själv kan dra nytta av.

 

Forska är fantastiskt

–Att vara forskare är det mest roliga, spännande och intressanta som finns. Det är ett fantastiskt liv som man kan ha när man har en fast anställning. Man träffar fascinerande människor, får undervisa och göra många olika intressanta saker, som att vara mentor. Jag vill att doktoranderna ska gå stärkta härifrån, känna att jag vill väl och är på deras sida. Det ska bli roligt att höra vad som händer efter disputationerna.

Håkan uttrycker sin förhoppning att doktorander på lång sikt kommer dra nytta av erfarenheterna från mentorskapsprogrammet i sina akademiska och professionella karriärresa. 

 

Få reda på mer om Forum för doktorander

Profilsida, Håkan Salwén, universitetslektor, Filosofiska institutionen

På denna sida