Klimatforskning och klimatkonferensen COP28

Letar du som journalist efter forskare som kan kommentera klimatfrågan? Stockholms universitet har flera forskare på plats på Förenta nationernas klimatkonferens COP28 i Dubai i Förenade Arabemiraten 30 november-12 december.

Vilken roll spelar klimatförhandlingar?
Karin Bäckstrand, professor i samhällsvetenskaplig miljöforskning vid Statsvetenskapliga institutionen.
Tidigare medlem i Klimatpolitiska rådet samt gästprofessor på London School of Economics and Political Science 2023/24. Karin Bäckstrand kan svara på frågor om civilsamhällets och internationella institutioners roll i klimatförhandlingar, EU:s klimatpolitik, och samspelet mellan nationellt beslutsfattande och internationella förhandlingar.
Kontakt: karin.backstrand@statsvet.su.se, Mobil: 070-565 96 97.

Klimatpåverkan på jordens ekosystem, Arktis och COP28 i stort
Gustaf Hugelius, docent vid Institutionen för naturgeografi och biträdande föreståndare för Bolincentret för klimatforskning.
På plats 2-6 december för att hålla flera presentationer i Cryosphere Pavilion om hur klimatförändringar påverkar Arktis, permafrost och våtmarker. Kan svara på frågor om klimatpåverkan på jordens ekosystem, allt kring Arktis men även COP28 i allmänhet.
Kontakt: gustaf.hugelius@natgeo.su.se, Mobil: 070-7972952

Tankesmedjor och andra utomparlamentariska gruppers påverkan på klimatpolitik
Adrienne Sörbom, professor i sociologi vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor (SCORE). Sörbom bedriver ett forskningsprojekt om hur tankesmedjor och liknande organisationer kan använda COP för att delta i och påverka klimatpolitik. Sörbom kan även svara på frågor om politisk globalisering, företagsdriven global politik, tankesmedjors aktiviteter, global politik inom den socialdemokratiska arbetarrörelsen samt den globala rättviserörelsen. Miljö, ungdomspolitik, människors uppfattningar om politik, dedemokratisering, polarisering samt nya politiska handlingsformer är andra intressen.
Kontakt: adrienne.sorbom@score.su.se , Mobil: 070-777 37 08

Ulrik Jennische, doktor i socialantropologi och forskare vid Stockholms Centrum för forskning om offentlig sektor, (SCORE) och Swedish Collegium for Advanced Study, (SCAS).
I projektet som leds av Adrienne Sörbom studerar han tankesmedjors deltagande på COP. Jennische kan också besvara frågor om hur organisationer använder sig av framtidsanalyser såsom scenarier och prognoser för att påverka politiska processer.
Kontakt: ulrik.jennische@score.su.se

Historia, stabilitet och utveckling av marina isar i Arktis och Antarktis och deras roll i klimatsystemet
Martin Jacobsson, professor vid Institutionen för geologiska vetenskaper. Dekan för geo- och miljövetenskapliga sektionen.
Kontakt: martin.jakobsson@geo.su.se, Mobil: 073-619 14 09

Klimatanpassning, hållbara och motståndskraftiga livsmedelssystem
Cibele Queiroz, forskare inom socio-ekologisk motståndskraft vid Stockholm Resilience Centre och chef för kunskap för Global Resilience Partnership. Kan besvara frågor om motståndskraften hos livsmedelssystem; lokala åtgärder/innovationer för förändring mot hållbarhet och klimatanpassning; klimatanpassning som minskning, anpassning och transformation; ekosystemtjänster; biologisk mångfald; responsmångfald; komplexa social-ekologiska system.
Endast på engelska.
Kontakt: cibele.queiroz@su.se

Flera forskare som följer COP28 (från Sverige) och är tillgängliga för kommentarer:

Miljörättvisa, klimatanpassning och ursprungsfolk
Suanne Segovia, doktorand vid Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer och medverkande i projektet GlocalClim (Glocalizing Climate Governance: The role of Integrated Governance for a Just and Legitimate Adaptation to Climate Risks). Suanne har varit på plats vid COP25, COP26 och COP27, och interagerat med deltagare från civilsamhället och urbefolkningen för att förstå deras uppfattningar om global styrning av anpassning. Hon kommer att fortsätta detta arbete som en ackrediterad digital representant för Stockholms universitet under COP28.
Engelska och spanska
Kontakt: suanne.segovia@ekohist.su.se, Mobil: 076-916 60 25

Omställning till hållbarhet
Lisen Schultz, forskare vid Stockholm Resilience Centre.
Forskar om samverkan och lärande i Unescos biosfärområden och driver en uppdragsutbildning i hållbarhet och resiliens för företagsledare. Hon kan också svara på allmänna frågor om klimat, ekosystem och omställning till hållbarhet. Deltar digitalt på COP28 genom medverkan i ”Panelsamtal om den svenska modellen – en lösning för klimatomställningen?”
Kontakt: lisen.schultz@su.se, Telefon: 08-674 70 14

Klimatpolitik, klimatskapade kriser, internationellt samarbete kring globala miljörisker
Victor Galaz, docent i statsvetenskap vid Stockholm Resilience Centre.
Han forskar om klimatfrågan ur ett brett samhällsvetenskapligt och politiskt perspektiv. Victor Galaz är expert på internationella klimat- och miljöfrågor, inklusive teknikutveckling, finanssektorns roll, avskogning och hälsa.
Kontakt: victor.galaz@su.se, Telefon: 08-674 70 83

Klimatförändringar i ett systemperspektiv
Kevin Noone, professor i kemisk meteorologi vid institutionen för miljövetenskap (och tidigare VD för International Geosphere-Biosphere Programme – IGBP)
Kan svara på frågor kring kopplingarna mellan klimatförändringar, biologisk mångfald, antropocen och ekonomin ur ett systemperspektiv.
Svenska och engelska.
Kontakt: kevin.noone@aces.su.se, Mobil: 070-261 58 81

EU:s utrikespolitik och klimatrelaterade säkerhetsrisker
Niklas Bremberg, docent i statsvetenskap och lektor vid Statsvetenskapliga institutionen.
Niklas Brembergs forskning kretsar kring internationella relationer och europeisk integration och för närvarande fokuserar han på EU:s utrikespolitik och klimatrelaterade säkerhetsrisker.
niklas.bremberg@statsvet.su.se, Telefon: 08-16 30 79