Anekdot essä | San Quentin

Ulf Olsson, professor emeritus i litteraturvetenskap, har skrivit en essä i det digitala bildningsmagasinet Anekdot.

Illustration av blågrått hav
Illustration av Anna-Maria Hällgren, anekdot.se

Fängelset San Quentin, norr om San Francisco, är mytomspunnet och ökänt. Innanför murarna lever drygt tretusen människor sina liv, isolerade från omvärlden. Vem blir man i ett fängelse? Några av fångarna på San Quentin blir studenter, i fängelset finns nämligen ett college. En dag åker en svensk professor dit för att undervisa. Det blir början på en vindlande vandring genom ändlösa korridorer, fängelsets historia, rasismens USA och samtida svensk kriminalpolitik. Litteraturvetaren Ulf Olsson skriver om sin tid på San Quentin och reflekterar över inspärrningens logik.

Läs essän på Anekdots hemsida

Om Ulf Olsson

Ulf Olsson

Ulf Olsson är professor emeritus i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han har forskat på allt från svenska författarskap som Birgitta Trotzig, August Strindberg och Lars Norén till det amerikanska bandet Grateful Dead.

Mer om Ulf Olsson

Om Anekdot

Anekdot är ett digitalt bildningsmagasin. Det är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.

Anekdots essäer tar dig med in i historiens viktigaste skeenden och idéflöden, återberättade och analyserade av Sveriges bästa humanioraforskare.