Atefeh Khorsand Kheirabad får årets Sigrid Arrhenius-stipendium!

Områdesnämnden för naturvetenskap vid Stockholms universitet har utsett mottagare av 2023 års stipendium ur Sigrid Arrhenius stipendiefond. Stipendiet har karaktären av pris för ett framstående forskningsarbete som leder fram till doktorsexamen. Stipendiaten får i år 80.000 kronor.

Atefeh Khorsand Kheirabad disputerade nyligen vid institutionen för material och miljökemi. Hennes doktorsavhanfling avser framställning och applicering av nya hybrid- och kompositporösa membran baserad från en poly(jonisk vätska av imidazoliumtyp).

Ämnet porösa polymermembran har studerats omfattande inom materialvetenskap och hållbar utveckling. Detta beror på deras tillämpningar inom olika områden, inklusive filtrering och separation, energi och miljö, heterogen katalys, CO2-avskiljning och användning, och så vidare.

Tidigare var de flesta studier huvudsakligen inriktade på rena polymerbaserade porösa membran, medan hennes avhandling har accelererat detta forskningsområde genom framställning av hybrid- och kompositporösa poly(joniska vätskemembran) från oorganiska material. De nyligen införlivade oorganiska arterna eller fyllnadsmedlen i membranet har vidgat egenskaperna och funktionsfönstret för sådana membran och avancerat detta forskningsområde till en ny dimension som ännu inte har utforskats mycket.

Arbetet genomfördes i i professor Jiayin Jiayin Yuans grupp.

Atefeh Khorsand Kheirabad har nu påbörjat en ny tjänst som postdoktor vid fiber- och polymerteknologi (biokompositavdelningen) på KTH.

Från MMK säger vi grattis och lycka till med din Post doc!