Dina smarta prylar vet allt om dig – dags att se över vem som kontrollerar dina data

Ringar med inbyggda sensorer och glasögon som registrerar minsta ögonrörelse. När våra prylar kontinuerligt samlar in data om hur vi mår och beter oss kan vi få skräddarsydda tips som hjälper oss i vardagen. Men det finns en risk att den personliga integriteten går förlorad.

En person justerar den smarta digitala klocka hen har på armen.
Smarta klockor är en slags ”wearable”. Med det menas kroppsnära teknik som samlar in data om oss genom scanning och sensorer. Foto: Solen Feyissa/Unsplash.

Smarta klockor, ringar, telefoner, glasögon, ”pins”… Utbudet av så kallade wearables växer, och vi har tagit de digitala prylarna till våra hjärtan. Många sover till exempel med aktivitetsarmband och får på så vis nattsömnen dokumenterad.

De stora datamängderna kan, om de kombineras med AI, användas för att skräddarsy träning, kost, undervisning och andra personliga tjänster. Men utvecklingen väcker också frågor: Vem kontrollerar egentligen mina data? Och hur är det ställt med den personliga integriteten?

Porträttbild på Luis Quintero, forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap.
Luis Quintero, forskare inom AI och data science. Foto: Åse Karlén.

Luis Quintero, forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, diskuterar teknikutvecklingen och dess följder i en artikel i The Conversation. Han argumenterar för en decentralisering där var och en lagrar sina personliga data lokalt – en slags digital suveränitet.

Quintero skriver bland annat att vi har behov av en proaktiv lagstiftning; ”Det skulle garantera ett internet som tar den personliga integriteten på allvar”.

Artikeln har rubriken ”A new wave of wearable devices will collect a mountain on information on us – we need to get wise about the privacy implications” och publicerades 17 april 2024.

Text: Åse Karlén