Inger och Lasse Sandbergs bilderböcker från ett skräporienterat perspektiv

Lydia Wistisen, docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, skriver en artikel i senaste Barnboken: Tidskrift för barnlitteraturforskning.

Illustration av ett verk där gifter vräker ut på gräset
En fabrik på Filurstjärnan. Ur Filurstjärnan
(1968) av Inger och Lasse Sandberg. ©
Tre Sandberg AB.

Artikeln undersöker Inger och Lasse Sandbergs bilderböcker från ett skräporienterat perspektiv och är en del av projektet "Barnet i skräpocen: Soptematik, skräpestetik och miljöetik i svensk barnkultur 1969–1977", finansierat av Riksbankens jubileumsfond.

Det teoretiska ramverket hämtas från skräpstudier, ett växande område av kulturanalys som fokuserar på skräp, avfall och miljöförstöring. Artikeln hävdar att makarna Sandbergs verk kan läsas som en kritik av livet i Wasteocene, en tid präglad av avfallsproduktion, överkonsumtion och miljöförstöring. Under 1960- och 1970-talen utvecklade Inger och Lasse Sandberg en skräpestetik som utmanar Wasteocenes ordning genom att sätta överblivna och kasserade föremål i förgrunden.

Texten finns fritt tillgänglig att läsa online:

Barnbokens hemsida

Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning är en vetenskaplig Open Access-tidskrift som publicerar akademiska artiklar om barnlitteratur. Den ges ut av Svenska barnboksinstitutet.

Om Lydia Wistisen

Lydia Wistisen forskar på barn- och ungdomslitteratur och arbetar med verk från hela det barnlitterära spektrat: från bilderböcker, kapitelböcker, flickböcker och pojkböcker till ungdomsromaner och ungdomsskildringar.

Hon undervisar främst inom barn- och ungdomslitteratur samt allmän modern litteraturhistoria vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om hennes forskning