Klassikerpodden Verket | Sergel: Amor och psyke (1787)

Christopher Landstedt, fil.dr i konstvetenskap vid Stockholms universitet, gästar senaste avsnittet av podden Verket. Det handlar om Johan Tobias Sergels skulptur ”Amor och psyke” 1787.

skulpturen ”Amor och psyke”
Johan Tobias Sergel utförde skulpturen ”Amor och psyke” 1787. Foto: Nationalmuseum.

Tillsammans med konsthistorikern Linda Hinners, skulpturintendent vid Nationalmuseum, pratar han om Johan Tobias Sergel och det kulturella livet i Sverige på det sena 1700-talet. Samtalet leds av Anna Jansson.

Verket är en podd om klassiker som görs av det digitala bildningsmagasinet Anekdot vid Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet i samarbete med Nationalmuseum och Litteraturbanken.

Lyssna på podden på anekdot.se

Christopher Landstedt
Christopher Landstedt.

Om Christopher Landstedt

Christopher Landstedt disputerade vid Institutionen för kultur och estetik i våras på avhandlingen Fester, platser och visuell kultur i Stockholm under den gustavianska epoken. I den sätter han ljuset på den gustavianska tidens kulturella och sociala liv.

Läs mer om avhandlingen