Konstvetare om trädgårdshistoria i ny antologi

Professor Catharina Nolin skildrar 1800- och 1900-talens utveckling av trädgårdskonst och -odling i nya delen av Kungl. Vitterhetsakademiens bokserie Svensk trädgårdshistoria.

Bok med blommor på omslaget

Catharina Nolin har skrivit de två inledande kapitlen ”1800-talet – mångfaldens trädgårdar och parker” och ”1900-talets trädgårdar mellan idealism och rationalism”. I dessa texter behandlar hon privatträdgårdar och offentliga parker, järnvägsparker, begravningsplatser, skolträdgårdar och sjukhusparker mot bakgrund av samhällsprocesser, ekonomisk utveckling, internationella influenser och kulturella föreställningar om trädgårdars och parkers betydelse för oss människor.

Svensk trädgårdshistoria – 1800- och 1900-tal handlar om hur intresset för trädgårdsodling under modern tid har ökat. Det har också samhällets strävan att styra över odlandet med hjälp av parker som föredömen och inrättandet av både institutioner och nya yrkesgrupper.

I samma serie utkom 2021 Svensk trädgårdshistoria – förhistoria och medeltid.

Mer om boken på Kungl. Vitterhetsakademiens hemsida

Om Catharina Nolin

Catharina Nolin
Catharina Nolin. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Catharina Nolin är professor i konstvetenskap och ställföreträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik.

Hennes huvudsakliga forskningsområde är trädgårdshistoria och landskapsplanering under 1800- och 1900-talen, samt landskapsarkitekturens historiografi under samma period.

Mer om hennes forskning

Mer läsning